لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۳

ربانی: به هیچ طیاره حامل پناهجویان اجازه نشست داده نمی‌شود


صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

وزیر امور خارجه افغانستان می‌گوید، حکومت این کشور روی عدم پذیرش بازگشت غیر داوطلبانه مهاجرین افغان تاکید دارد.

صلاح الدین ربانی روز چهارشنبه در نشست استجوابیه ولسی جرگه افغانستان گفت، هدایت داده شده تا در آینده به هیچ طیاره حامل انتقال پناهجویان افغان حتی اگر داوطلب هم باشند در این کشور، اجازه نشست داده نشود.

وی گفت:

"به تمام نمایندگی‌های قونسلی و سیاسی افغانستان هدایت داده شده تا در آینده به هیچ طیارۀ چارتر حامل پناهجویان حتی اگر پناهجویان داوطلب را انتقال دهد، اجازه نشست نخواهد داد."

پیش از این حکومت افغانستان یک طیاره حامل یکصد و بیست و پنج پناهجوی افغان را که بگونه داوطلبانه از جرمنی برگشته بودند، پذیرفته است.

وزیر خارجه افغانستان در این نشست استجوابیه همچنان گفت، برای محافظین امنیتی کشورهای که افغان‌ها را اخراج می‌کنند، ویزه داده نمی‌شود.

صلاح الدین ربانی روی برخورد سخاوتمندانه با پناهجویان افغان تاکید کرده گفت، تلاش‌ها برای امضای تفاهمنامه به هدف حل چالش پناهجویی ادامه دارند.

بربنیاد معلومات حکومت افغانستان، دوصد و پنجاه هزار افغان در سال گذشته میلادی به کشور‌های اروپایی درخواست پناهندگی داده‌اند.

اما وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند تا چهل درصد آنان را که حدود یکصد هزار تن را تشکیل می‌دهد، از کشورهای‌شان اخراج کنند.

سید حسین عالمی بلخی در نشست استجوابیه ولسی جرگه افغانستان گفت، در نتیجه مذاکرات که با کشورهای اروپایی در این ارتباط صورت گرفته، از اخراج اجباری این پناهجویان تاکنون جلوگیری شده‌است.

آقای بلخی تاکید کرد که با توجه به وضعیت فعلی پناهجویان، تفاهمنامه‌های موجود با کشورهای اروپایی، نیاز به بازنگری دارند.

وی افزود:

"وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان در گذشته با برخی از کشورهای اروپایی تفاهمنامه هایی داشته است که با توجه به وضعیت فعلی پاسخگو بوده نمی‌تواند، بناءً به منظور تامین حقوق پناهجویان و مهاجرین می‌خواهد تفاهمنامه‌ها با همکاری نهاد‌های مرتبط ملی و بین‌المللی بازنگری شود، طرح بازنگری نیز آماده شده و با کشورهای که ما با آنان تفاهمنامه داریم، فرستاده شده است."

بلخی: تفاهمنامه‌های موجود با کشورهای اروپایی، نیاز به بازنگری دارند.
بلخی: تفاهمنامه‌های موجود با کشورهای اروپایی، نیاز به بازنگری دارند.

گفتنیست که وزیر امور خارجه افغانستان در نشست استجوابیه ولسی جرگه اضافه کرد که چند صد پناهجوی افغان که پس از بیست مارچ سالجاری میلادی به یونان رسیده‌اند مطابق به توافقنامه امضا شده میان ترکیه و اروپا، از طریق ترکیه به افغانستان انتقال داده خواهند شد.

این در حالیست که بیش از دوازده هزار تن از پناهجویان کشورهای مختلف از حدود دو ماه بدینسو در مرز مقدونیه به هدف ورود به اروپا انتظار می‌کشند.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG