لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۹

رحمانی: داعش می‌خواهد در غزنی پایگاه‌های نظامی بسازد


پس از تائید شدن فعالیت داعش در ولایات نورستان و کنر حالا این گروه فعالیت هایش را بگونه متفاوت تر در ولایات نا امن غزنی و زابل نیز آغاز کرده‌است.

محمد عارف رحمانی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه، روز شنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت که اخیراً افراد وابسته به داعش در این ولایت برای ایجاد پایگاه‌های نظامی تلاش‌ها را آغاز کرده‌اند.

وی گفت:

" ما می فهمیم که عملاً در ولایت غزنی که ولایت استراتیژیک است تلاش کرده‌اند که پایگاه داشته باشند، سربازگیری بکنند و ظاهراً در بعضی جای ها هم موفق شده‌اند. معلوماتی که ما داریم در مرز ولسوالی جاغوری، ولسوالی گیلان، ولسوالی خاک افغان و در برخی از مناطق ولسوالی اندر و حتی اجرستان کسانی به عنوان داعش و فعالیت‌های مشابه به داعش حضور دارند که چطور می‌تواند مانع نگرانی نباشد؟"

در عین حال چمن شاه اعتمادی یکتن دیگر از نماینده‌گان مردم غزنی در ولسی جرگه می‌گوید که ولسوالی‌های ناامن این ولایت عمدتاً به محل سربازگیری وگردهمایی افراد وابسته به داعش و دیگر مخالفین مسلح دولت مبدل شده‌است.

آقای اعتمادی روز شنبه به رادیوآزادی گفت که مردم محل بخاطر ظهور این گروه‌ها به شدت نگران هستند.

این در حالیست که به تازه گی برخی از مقامات امنیتی غزنی نیز گفته اند که، اکثریت جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش از ولسوالی خاک افغان ولایت زابل وارد این ولایت شده‌‌اند.

براساس معلومات مقامات امنیتی غزنی، این گروه چندی پیش در ولسوالی های زنه خان، گیلان، اندر و گیرو حتی شبنامه ها پخش کرده و می‌خواستند که به جلب و جذب افراد جدید بپردازند.

پیش از این برخی مقامات قوماندانی امنیه ولایت کندز نیز از آغاز فعالیت‌های گروه داعش در ولسوالی چهاردره این ولایت خبرداده‌اند.

درعین حال برخی از مسئولان شورای ولایتی زابل می‌گویند که برخی از افراد وابسته به داعش با روش های جدید و متفاوت تر از طالبان در برخی از نقاط ناامن این ولایت آغاز به فعالیت کرده‌اند.

اسدالله کاکر منشی شورای ولایتی زابل به رادیوآزادی گفت که افراد وابسته به این گروه امکانات مالی و تجهیزات پیشرفته جنگی در اختیار دارند.

وی گفت:

" اینجا همین مردمان خارجی که هستند لباس شان، طرز رفتار شان کاملاً با طالبان متفاوت است بخاطری که اینها دریشی می‌پوشند و اینها مجهز هستند با انترنت و کمپیوتر، در خانه هایشان مثلاً دیش آنتن است، شیوه جنگ شان متفاوت تر است، وقتی که در یک ولسوالی یا یک جای جنگ می‌کنند طالبان داخلی را با خود نمی‌مانند تنها خود شان حمله می‌کنند. ولی پیسه زیاد دارند به مردم پیسه می‌دهند و مردم هم غریب هستند."

اخیراً عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ نیز حضور و فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش را در برخی مناطق این ولایت تائید کرده‌است.

هر چند وزارت دفاع افغانستان تحرکات پراکندۀ افراد وابسته به گروه داعش را در برخی از نقاط کشور رد نمی‌کند، اما می‌گوید که این گروه هرگز به اهدافش در این کشور دست نخواهد یافت.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیوآزادی گفت که در حال حاضر این گروه در برخی از مناطق ولایت‌های ننگرهار، کنر و نورستان تحرکات پراکنده و چریکی دارند.

وی گفت:

" در ولایت غزنی و زابل به آن رقمی که مردم تبلیغ می‌کردند به آن حد نیست ولی هستند کسانی که می‌خواهند به نحوی از پدیده نوظهور داعش سوء استفاده به نفع خود بکنند ولی ممکن است در هر جای از افغانستان تروریزم کوشش به خاطر استفاده جویی بکند ولی در هرجا و به هرنام ما بر علیه آن مبارزه خواهیم کرد."

با این همه کارشناسان امور نظامی افغان می‌گویند که گروه های افراطی و حلقات استخباراتی با استفاده از ضعف و ناکارایی حکومت، عدم تأمین عدالت، ضعف اقتصادی و بیکاری در داخل کشور با گذشت هر روز تقویت می‌شوند.

محمد یوسف امین ځاځی، یکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیوآزادی گفت که برای مبارزه با داعش و دیگر گروه های مخالف مسلح نهادهای امنیتی و قضایی باید مستقلانه عمل نموده و نگذارند که این گروه‌ها بیشتر از این افغانستان را با چالش روبرو سازند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG