لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

آمادگی نیروهای افغان در پیوند به آغاز حملات بهاری طالبان


همزمان با آغاز عملیات بهاری گروه طالبان، وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که اعلام عملیات بهاری از سوی این گروه موضوع تازه نیست.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به رادیوآزادی گفت که طالبان مسلح هیچگاه در افغانستان دست از جنگ نه کشیده‌اند اما نیروهای افغان همواره در برابر این گروه ایستادگی خواهد کرد و آماده دفاع از کشور شان استند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:

"به شما معلوم است که برنامه ما به طور نورمال ادامه دارد کسانیکه در افغانستان امنیت را خراب می‌سازند، مردم را می‌کشند و ماین‌ها را در کنار جاده جاسازی می‌کنند آنها اگر به صلح حاضر نمی‌شوند معلوم دار است که دشمنان افغانستان هستند و قوای مسلح آنها را به قانون تسلیم می‌کند و یا سرکوب کرده آنها را از بین می‌برد."

طالبان روز سه شنبه با پخش اعلامیه از آغاز عملیات بهاری زیر نام "عمری" در افغانستان خبر دادند.

در خبرنامه که از سوی ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیوآزادی فرستاده شده آمده است که کمیسیون نظامی طالبان از سه ماه به این طرف روی طرح این عملیات کارکرده است.

به اساس خبرنامه طالبان، تمرکز عملیات این گروه بیشتر روی تصرف برخی مناطق، انجام حملات تهاجمی و چریکی بالای نیروهای داخلی و خارجی و فعالیت‌های نفوذی میان نیروهای افغان خواهد بود.

پیش از این برخی از مقامات امریکایی و همچنان نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان نیز گفته بودند که سال ۲۰۱۶ میلادی به مانند سال گذشته برای افغانستان یک سال پُر چالش خواهد بود.

طالبان مسلح سال گذشته نیز عملیات را زیر نام عزم در افغانستان راه اندازی کردند که در جریان این عملیات برخی ولسوالی‌ها و حتی شهر کندز به گونه موقت بدست آنان سقوط کرد.

حکومت افغانستان با آنکه از داشتن آمادگی‌ها برای دفع حمله طالبان سخن می‌زند، همزمان با آن تلاش هایش برای صلح را نیز متوقف نساخته است.

اما طالبان رسماً گفتگوهای صلح با حکومت را رد کرده و برای گفتگوهای مستقیم برخی شرایط را ارائه کرده‌اند.

گروه هماهنگی چهار جانبه نیز فیصله کرده‌است که هرگاه طالبان برای صلح حاضر نشوند در برابر شان اقدام مشترک نظامی صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر خالد پشتون یک عضو ولسی جرگه افغانستان احتمال افزایش ناامنی‌ها در سال جاری را رد نمی‌کند اما در عین حال با اشاره به اختلافات داخلی میان طالبان می‌گوید که این موضوع تا یک حدی فعالیت‌های این گروه را به کندی روبرو می‌سازد.

خالد پشتون عضو ولسی جرگه افغانستان
خالد پشتون عضو ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"پس من فکر می‌کنم که طالبان بخاطر بلند بردن مورال افراد خود در حال حاضر مورال آنها بسیار خراب شده است همین گونه عملیات‌ها را به نام‌های مختلف اعلام می‌کنند."

آقای خالد گفت که تماس شماری از رهبران طالبان به طور غیرمستقیم در خصوص روند صلح نشان می‌دهد که رهبران این گروه بر یک دیگر شان اعتماد ندارند.

باری عارض کارشناس نظامی افغان نیز با نظر وزارت دفاع افغانستان موافق است که اعلام عملیات جدید بهاری از سوی طالبان کدام حرف تازه نیست.

اما وی می‌گوید که در کنار طالبان برخی از گروه‌ها مانند داعش در افغانستان تلاش دارند فعالیت هایشان را گسترش دهند و به گفته وی ممکن افزایش فعالیت های این گروه‌ها در افغانستان به شدت جنگ بافزاید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG