لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۶

حکومت در رابطه به گفتگوهای صلح استراتیژی مشخص داشته باشد


هیئت اداری مشرانو جرگه افغانستان از حکومت می‌خواهد تا در رابطه به گفتگوهای صلح با طالبان مسلح استراتیژی مشخص داشته باشد.

در حالیکه حکومت افغانستان از احتمال گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح دولت در آینده نزدیک سخن می‌زند اما هیئت اداری و برخی اعضای مشرانو جرگه می‌گویند که طالبان مسلح با بیشتر ساختن حملات شان حاضر به گفتگوهای صلح با حکومت این کشور نیستند.

هئیت اداری و برخی اعضای این جرگه روز سه شنبه در جلسه عمومی مشرانو جرگه گفتند، حکومت باید در روند گفتگوهای صلح محتاطانه عمل نماید.

فرهاد سخی معاون اول این جرگه که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت:

"ما هم صدای خود را از خانه ملت بلند می‌کنیم که باید در روند صلح آگاهانه عمل نماید و ما صلح را با کسانیکه باعث حملات در این کشور می‌شوند باید آنها را تفکیک نمایم که با کی صلح داشته باشیم و با کی نداشته باشیم."

برخی از سناتوران می‌گویند، همواره زمانیکه وقت انجام گفتگوهای صلح حکومت با مخالفین مسلح نزدیک می‌شوند آنها حملات شانرا در نقاط مختلف کشور بیشتر می‌سازند .

به گفته آنها بیشتر شدن حملات طالبان مسلح نمایانگر اینست که آنها خواهان مذاکرات صلح با حکومت افغانستان نیستند.

این سخنان در حالی مطرح می‎شوند که در تازه ترین مورد در یک حمله انتحاری روز دوشنبه هفته جاری در ولایت ننگرهار بیش از ده تن کشته و نزدیک به چهل تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر شورای عالی صلح افغانستان نگرانی اعضای مشرانو جرگه را تائید کرده می‌گوید، این شورا کمیسیونی را موظف ساخته تا روی استراتیژی جدید شورای عالی صلح مجدداً کار نماید.

مولوی عطاالرحمن معاون این شورا در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" شورای عالی صلح مجدداً یک کمیسیونی را موظف ساخته و قرار است آن کمیسیون روی استراتیژی شورای عالی صلح مجدداً کار نماید و امیدوار استم که یک استراتیژی که با شرایط فعلی جامعه ما پروسه صلح همخوانی داشته باشد رویش کار نمایند."

پیش از این پاکستان در چهارمین نشست چهار جانبه تعهد کرده بود که در ماه مارچ سال جاری طالبان را بخاطر گفتگوهای صلح آماده می‌سازد اما این تعهد پاکستان تا هنوز عملی نشده‌است.

اعضای مشرانو جرگه می‌گویند، تا زمانیکه حکومت یک روند مشخص را در رابطه به گفتگوهای صلح با مخالفین مسلح روی دست نگیرد آن گروه حاضر به مذاکره نشده و حملات شانرا نیز در نقاط مختلف کشور بیشتر می‌سازند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG