لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۵

حکومت افغانستان بودجه کافی برای بیجا شده‌های داخلی ندارد


هر چند ادامه جنگ و ناامنی‌ها درافغانستان به شمار بیجا شدگان داخلی افزوده است، اما مسئولان وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان این کشور می‌گویند که بودجه کافی و لازم را برای این بیجا شدگان در اختیار ندارند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز دوشنبه در صحبت با رادیوآزادی گفت که بر علاوه کمبود بودجه، کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان نسبت به سال‌های قبل نیز کاهش یافته است.

وی گفت:

" حکومت در این بخش مشکلات دارد، در این بخش بودجه کافی ندارد و به کمک‌های بین‌المللی نیز نیاز دارد، در کمک‌های اداره یو ان در مقایسه به سال‌های قبل کاهش به عمل آمده‌است، این اداره قبلاً همکاری و کمک‌های را که با ما انجام می‌داد در مجموع اکنون کمتر شده‌است."

بر اساس معلومات وزارت امور مهاجرین، تنها در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود پنجصد هزار تن به دلیل ناامنی‌ها در افغانستان از مناطق اصلی‌شان بیجا شده‌اند.

بر اساس آمارهای ارائه شده کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، از آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی تا اکنون هشتاد هزار تن از مناطق مختلف افغانستان بیجا شده‌اند و گفته می‎شود که نگرانی از ادامه این روند همچنان بابرجاست.

وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان می‌گوید در حال حاضر یک میلیون بیجا شده داخلی در این کشور وجود دارد اما برای بهبود زندگی آنان بودجه کافی در دسترس آنان قرار ندارد.

درعین حال شماری از بیجا شدگان داخلی که از مناطق اصلی‌شان کوچیده و به کابل آمده‌اند، می‌گویند که در یک شرایط دشوار زندگی می‎کنند و حکومت باید به مشکلات آنان رسیدگی کند.

وی گفت:

"ملک فضل محمد هستم، فعلاً ما مردم را می‌بینید که در اینجا افتادیم در سرخود سرپناه نداریم و در زیر سایه نداریم."

" نام من عبدالقیوم است از حالتی که ما داریم باید دولت و همه موسسات کمک رسان با خبر شوند."

" نامم گل بشره است در این وضعیتی که ما زندگی می‌کنیم بخدا که حیوانات هم زندگی نمی‌کنند شما خو می‌بینید که از مجبوریت زندگی می‌کنیم."

با وجود این همه کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین می‌گوید که حالا بیشتر از هر وقت دیگر این نیاز دیده می‎شود که از مهاجرین و بی‌جا شدگان داخلی افغان حمایت صورت گیرد.

نادر فرهاد سخنگوی این اداره در کابل روز دوشنبه به رادیوآزادی گفت که تعداد بیجا شدگان درافغانستان رو به افزایش است و این مسئله آنان را نگران ساخته است.

نادر فرهاد
نادر فرهاد

وی افزود:

"آن تعداد از افراد که بیجا شده‌اند، شمار شان روز به روز افزایش می‌یابد. ما در سالجاری شاهد بودیم که ۱۸ هزار تن بیجا شده اند در سال ۲۰۱۵، سه صد و هشتاد هزار تن در افغانستان به خاطر ناامنی های بیجا شده‌اند که این خود نگران کننده‌است."

هر چند کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین از حمایت جدی مهاجرین و بیجا شدگان داخلی سخن می‌زند، اما وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که این اداره در تناسب به سال‌های قبل کمک خود را کاهش داده است.

نادر فرهاد سخنگوی کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین یا (UNHCR) در کابل می‌گوید، آنان تنها به طور مقطعی با مهاجرین افغان کمک بشری را انجام می‌دهند و این کمک‌ها نیز تا حدی زیاد وابسته به کشورهای کمک کننده می‌باشد.

هر چند آقای فرهاد می‌پذیرد که در تناسب به گذشته کمک بشری این اداره تا حدی کاهش یافته است، اما می‌گوید که تعهد آنان در بخش مهاجرین افغان و بیجا شدگان داخلی بجای خودش باقیست.

پیشنهاد کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین به صورت کل برای حکومت افغانستان و جامعه جهانی این است که حالا زمان برداشتن گام‌های عملی برای حل اساسی مشکلات مهاجرین و بیجا شدگان افغان است و تاکید دارد که این جنجال باید به گونه اساسی حل گردد.

گزارش: ویداد بره کی

XS
SM
MD
LG