لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۳

آیسا مرکزی را زیر نام "ابتکار در کسب و کار" ایجاد کرد


آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان می گوید نیاز است تا جوانان مبتکر و مسلکی افغان جهت رشد سریع تجارت و سرمایه گذاری تشویق شوند تا از ابتکارات آنان برای بهبود اقتصاد این کشور استفاده گردد.

این اظهارات را قربان حقجو رئیس این اداره روز دوشنبه حین افتتاح مرکزی تحت نام "ابتکار در کسب و کار" در کابل مطرح کرد.

تصمیم الحاق اداره آیسا با وزارت تجارت و صنایع افغانستان در این اواخر از طرف ریاست جمهوری نیز گرفته شده است.

آقای حقجو گفت، هر جوان که به اقتصاد و تجارت علاقه دارد میتواند طرح و ابتکاراتش را برای جلب کمک های مالی و تخنیکی با آنان در میان بگذارند:

" ابتکار، خلاقیت و نوآوری که متکی به نیازمندی‌های روز باشد یکی از پیش شرط‌های برای تداوم رشد اقتصادی است ما زمینه این را فراهم می کنیم که این نشر شده و مردم خبر شود در نمایشگاه‌ها در کنفرانس‌ها و به آنان فرصت‌های میدهیم که اظهار بکنند و ما در قسمت تجارتی ساختن فکرش با وی کمک می کنیم. "

آقای حقجو گفت که ۵ میلیون افغانی را در بودجه سال جاری به هدف فعالیت این مرکز اختصاص داده اند.

قربان حقجو رئیس اداره آیسا
قربان حقجو رئیس اداره آیسا

مسئولین آیسا یا اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان وضعیت اقتصادی این کشور را نامناسب خوانده گفتند که همه ساله حدود چهار صد جوان شامل بازار تجارتی میگردند اما با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

آنان گفتند که برای کاهش مشکلات جوانان در کشور بخصوص مشکل بیکاری باید حکومت و سکتور خصوصی افغانستان مشترکاً کار کنند.

در این نشست شماری از جوانان مبتکر افغان صنایع برقی‌شان را به نمایش گذاشته بودند.

دروازه‌های برقی، ماشین‌های دریافت فلزات زیر زمین، لفت‌ها و ماشین‌های ترمیم لوازم برقی شامل این صنایع می شدند.

در این حال سیف الدین سیحون کارشناس اقتصادی در صحبت با رادیو آزادی از ایجاد مرکز برای جوانان مبتکر استقبال نموده تاکید کرد که با در نظرداشت وضعیت کنونی جوانان افغان به همکاری لازم حکومت نیاز دارند:

" ظرفیت‌های که مردم افغانستان در بخش‌های مختلف دارند باید حمایت شود دانشگاه ها، موسسات تحصیلات عالی ما توانایی این را داشته باشند که افراد را که تربیه میدهند آنان بتوانند در سطح ملی و بین المللی برای‌شان کار پیدا کنند اگر دست‌شان گرفته شود و به آنان امید داده شود میشود یک آینده را برای‌شان ایجاد کرد. "

قبل از این نیز برخی جوانان افغان از وسایل ساده و امکانات اندک توانسته اند دروازه‌های برقی، موتر، طیاره، واتر پمپ و سامان آلات برقی تهیه کنند.

اما این جوانان برای پیشرفت و بهتر شدن کار‌شان همواره خواهان حمایت دوامدار از سوی حکومت شده اند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG