لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۶

اداره آیسا در چوکات وزارت تجارت و صنایع مدغم می‌شود 


در حالیکه از چندی به این طرف نگرانی از ضعف در فعالیت های سرمایه گذاری و ایجاد فرصت ها برای سرمایه گذاران در افغانستان افزایش یافته، حکومت این کشور تصمیم گرفته تا اداره آیسا را در چوکات وزارت تجارت و صنایع مدغم نماید.

عبدالباری رحمانی معین وزارت تجارت و صنایع افغانستان روز چهارشنبه در کابل گفت که اکنون در این وزارت ظرفیت لازم برای مدیریت سرمایه گذاری ایجاد شده‌است.

وی گفت:

" در مجموع کوشش حکومت بر اینست تا برای سرمایه گذاران سهولت‌ها را ایجاد نماید. تنها برای دریافت جواز سرمایه گذاری‌ها مردم بسیار وقت را ضایع می‌کردند، در جاهای زیاد راجستر می‌کردند، اما حالا پروسه طوری راه افتاده تا ما بتوانیم تمام امور را با هم هماهنگ کنیم و از طریق یک مرکز واحد برای سرمایه گذاران و متشبثین برای کار و فعالیت‌شان سهولت‌ها را ایجاد نمائیم."

آقای رحمانی می‌گوید که با مدغم شدن این اداره در چوکات وزارت تجارت و صنایع، به کارمندان این اداره از لحاظ کاری هیچ خطری متوجه نخواهد بود.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرند که طرح مدغم شدن اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیسا در جلسه شورای عالی اقتصادی حکومت بحث شده‌است.

محمد قربان حقجو رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان یا آیسا
محمد قربان حقجو رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان یا آیسا

در این حال محمد قربان حقجو رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری افغانستان یا آیسا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی با آنکه نسبت به پروسه مدغم شدن این اداره ابراز امیدواری کرد اما گفت که این اقدام باید منجر به حفظ دستاورد های این اداره شود و ارائه خدمات به سکتور خصوصی را نیز متاثر نسازد:

" ظرفیت های که در دولت وجود دارد و آسیب پذیری را که از ناحیه فساد ادارات حکومتی ما دارند، قطعاً این اقدام به نفع اقتصاد افغانستان نیست و من طرفدارش نیستم و من فکر می کنم یک اداره که در سیزده سال به اساس قانون ایجاد شده به این شکل به حیات اش خاتمه داده میشود به هیچ وجه به صلاح کشور نیست. "

اداره حمایت از سرمایه گذاری‌ یا آیسا برای نخستین بار در سال ۱۳۸۲خورشیدی با حدود ۳۵ کارمند از سوی کمیسیون عالی سرمایه گذاری‌ها به هدف دادن جوازهای تجارتی و حمایت از سرمایه گذاری در افغانستان آغاز به فعالیت کرد.

در نزدیک به یک دهه گذشته این اداره تمام فعالیت‌های تجارتی و سرمایه گذاری‌اش را تحت نظارت وزارت تجارت و صنایع افغانستان انجام می‌داد.

در عین حال شماری از آگاهان امور اقتصادی افغان نیز میگویند که در شرایط موجود وزارت تجارت و صنایع ظرفیت مدیریت این اداره را ندارد.

سیف الدین سیحون یکتن از آگاهان امور اقتصادی در مورد گفت:

" به باور من اگر این اداره با وزارت تجارت یکجا شود یک مقدار حمایت بین‌المللی، اجتماعی و حمایت سرمایه گذاران را از دست خواهد داد به دلیل اینکه همان بی‌اعتمادی که نسبت به دستگاه دولت مردم دارند مستقل بودنش در حال حاضر مفید تر است.

به نظر من یک نوع بیروکراسی مزاحم این دستگاه می‌شود و همچنین متخصصین که در این عرصه بوجود آمده بالاخره به عنوان کارمندان عادی وبا درآمد کمتر حاضر نیستند به کارشان ادامه دهند."

هر چند پیش از این برخی از سرمایه گذاران رهبری آیسا را به قوم پرستی و دست داشتن در فساد برای صدور جواز به شرکت‌ها متهم کرده اند اما این ادعا‌ها همواره از سوی مسئولان این اداره رد شده‌است.

سیف الدین سیحون کارشناس اقتصادی افغان تأکید می‌کند که حکومت وحدت ملی باید برای تنظیم بهتر امور و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری در کشور اصلاحات بنیادی را با گماشتن افراد متعهد و مسلکی در حکومت به میان آورد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG