لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

پاکستان می‌گوید، به صلح و ثبات افغانستان متعهد است


حکومت پاکستان می‌گوید، برای برگزاری اجلاس های چهارجانبه تلاش زیاد کرده و این تلاش ها ادامه خواهد یافت.

اعزاز احمد چوهدری وزیر دولت در امور خارجه پاکستان در جریان دیدار با همتای هندی اش در حاشیه اجلاس قلب آسیا در دهلی نو همچنان گفت که کشورش برای سرکوب شورشیان در وزیرستان شمالی، تلاش اعظمی کرده است.

به دنبال حمله مرگبار سه شنبه هفته گذشته در کابل، رئیس جمهور افغانستان از پاکستان خواست تا طالبان را در داخل خاک آنکشور سرکوب کند و اگر نمی‌تواند، آنها را به افغانستان بسپارد.

اعزاز احمد چوهدری، در دهلی نو، نقش پاکستان را برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان مثبت و برجسته عنوان کرده است.
اعزاز احمد چوهدری، در دهلی نو، نقش پاکستان را برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان مثبت و برجسته عنوان کرده است.

پاکستان بار دیگر تعهد کرده که به صلح و ثبات افغانستان و تلاش های برای مذاکرات بین الافغانی متعهد است.

به گفته یک دیپلومات ارشد پاکستان، چهار کشور دخیل در گفتگو های چهارجانبه یعنی افغانستان، پاکستان، چین و امریکا با شرکت در اجلاس های با اهمیت، تلاش کرده اند تا زمینه گفتگو های صلح میان افغانستان و طالبان مساعد شود.

اعزاز احمد چوهدری وزیر دولت در امور خارجه پاکستان گفته که در دیدار با مقام های ارشد هند در دهلی نو، نقش کشورش را برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان مثبت و برجسته عنوان کرده است.

در خبرنامه وزارت خارجه پاکستان همچنان گفته شده است، هیئت اینکشور برای مقام های هندی به شمول ایس جی شنکر وزیر دولت در امور خارجه آنکشور اطمینان داده که پاکستان برای همکاری با حکومت افغانستان متعهد خواهد ماند.

پیش از این رئیس جمهور افغانستان روز دوشنبه گفته بود، دیگر توقع ندارد که پاکستان مخالفان مسلح را به میز گفتگو بکشاند اما وی ابراز امیدواری کرد که اسلام آباد در برابر این گروه‌ها اقدامات نظامی کند و اگر نمی‌تواند آنها را به حکومت افغانستان بسپارد.

حالا چوهدری که یک دیپلومات ارشد پاکستانی است گفته که کشورش برای سرکوب شورشیان در وزیرستان شمالی و سایر محلات، هر گونه تلاش کرده است.

اما در افغانستان روحیهء در این روز ها وجود دارد که پاکستان قصد ندارد برای ثبات و صلح افغانستان تلاش عملی کند.

رئیس جمهور غنی روز دوشنبه در دیدار با اعضای شورای ملی گفت، اگر دیدگاه پاکستان در مورد افغانستان تغییر نکند به شورای امنیت سازمان ملل متحد مراجعه می‌کند.

آقای غنی همچنان افزود که رهبری گروه های شورشی در کویته و پشاور است و پاکستان برای سرکوب آنها اقدام عملی نکرده است.

طاهر هاشم

پاکستان و افغانستان
پاکستان و افغانستان

یک استاد در پوهنتون کابل است.

او به رادیو آزادی گفت، پاکستان خواهان نفوذ بیشتر در افغانستان بخاطر ستراتیژی های بزرگ دراز مدت است:

"پالیسی پاکستان تنها مسئله جنگ و صلح طالبان نیست، بلکه پاکستان آرزومند اینست تا از هر رهگذر و هر طریقه و امکانی که باشد، در برابر افغانستان استفاده کند تا به آنچه ستراتیژی های بزرگ پاکستان در افغانستان پنداشته می‌شود، دست یابد."

پاکستان همواره از سوی افغانستان متهم شده که از شورشیان در آنکشور حمایت می‌کند و این گروه ها می‌آیند و افغانستان را نا امن می‌سازند.

اما وزیر دولت در امور خارجه پاکستان در هند گفته است، کشورش علاوه بر حمایت از پروسه صلح افغانستان، از پروژه های که برای افغانستان و منطقه منفعت می آورد، پشتیبانی می‌کند.

او به طور خاص از پروژه های تاپی، کاسا یک هزار و خط ریل منطقه یی یاد آور شده که در صورت عملی شدن، برای افغان ها هزاران شغل ایجاد می‌کند و سهولت های زیادی را به بار می آورد.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG