لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

امریکا: روسیه را برای ایفای نقش مثبت‌اش در افغانستان تشویق می‌کنیم


سفارت امریکا در کابل می‌گوید: با قاطعیت تمام روسیه را تشویق خواهد کرد تا نقش‌اش را در راستای تحکیم ثبات سیاسی و امنیت افغانستان ایفا نماید.

سفارت امریکا در کابل این مطلب را در پاسخ به یک پرسش رادیوآزادی که در خصوص بهبود روابط روسیه و افغانستان مطرح شده، ابراز داشته است.

این سفارت در ایمیلی به نقل از سخنگو اش که از وی نام گرفته نشده در مورد چنین نوشته است:

" ایالات متحده امریکا علاقمند بهبود روابط افغانستان با تمام کشورهای منطقه است که می‌خواهند نقش شان را در راستای تأمین امنیت و ثبات اقتصادی این کشور ایفا کنند. ما تمام کشورها را تشویق می‌کنیم تا با حکومت افغانستان یا از طریق سایر کشورهای منطقه برای تامین ثبات افغانستان نقش شان را ادا کنند، با قاطعیت تمام ما روسیه را نیز ترغیب می‌کنیم تا اینگونه نقش مثبت شان را ایفا کنند."

این اظهارات پس از فصل جدید روابط افغانستان و روسیه و سخنان حاجی سید داود کارشناس مسایل سیاسی افغان که در صحبت با رادیوآزادی انجام داده است، صورت می‌گیرد.

آقای داوود گفته است که امریکا در افغانستان حضور فزیکی دارد و برای روسیه اجازه نخواهد داد تا به گونه مستقیم در قضایای این کشور دخیل شود.

در عین حال شماری از اعضای شورای ملی و آگاهان امور با ابراز نگرانی از این موضوع گفته اند که تحکیم روابط میان افغانستان و روسیه، افغانستان را مانند سوریه به میدان رقابت‌های امریکا و روسیه مبدل خواهد ساخت.

امریکا و روسیه با جنگ سوریه و یکجا شدن بخشی از کریمیای اوکراین با روسیه با هم مخالفت دارند.

امریکا مخالف رژیم سوریه به رهبری بشارالاسد است و جنگ سوریه را تنها راه حل برای از بین بردن این رژیم می‌داند، از سوی دیگر روسیه از بشارالاسد حمایت می‌کند و حملات هوایی‌اش را بر علیه مخالفین این رژیم آغاز کرده است.

با توجه به این نگرانی‌ها پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به وضاحت گفته است که خواهان تقویت روابط با همه کشورها است اماوی تأکید کرده که این روابط به زیان هیچ کشوری تمام نخواهد شد.

اخیراً همکاری‌های نظامی میان افغانستان و روسیه افزایش یافته، چنانچه چندی قبل روسیه ده هزار میل کلاشینکوف به نیروهای امنیتی افغان کمک کرد.

در عین حال سفیر روسیه در کابل هفته گذشته به خبرنگاران گفت که امیدوار اند تا توافقنامه‌یی را در بخش امنیتی با حکومت افغانستان امضا کنند.

از سوی دیگر جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیوآزادی گفته که روسیه می‌تواند در بخش مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر و فراهم سازی تجهیزات برای نیروهای امنیتی این کشور کمک کند.

اما اینکه نگرانی‌های موجود از تقویت روابط افغانستان با روسیه و اطمینان تازه سفارت امریکا در این زمینه تا چه حد جنبه عملی خواهد داشت با گذشت زمان روشن خواهد شد.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG