لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

نود دختر در سال ۱۳۹۴ در جوزجان اقدام به خودکشی کرده اند


مسئولان محلی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان می‌گویند که از سال ۱۳۹۴ تا
به حال بیشتر از ۹۰ دختر جوان با خوردن تیزاب در این ولسوالی اقدام به خودکشی کرده‌ که ۱۵تن آنان جان باخته اند.

مقامات محلی در ولسوالی درزاب جوزجان از افزایش آمار خودکشی دختران در این ولسوالی ابراز نگرانی کرده می‌گویند که از سال ۱۳۹۴ به این طرف بیشتر از ۹۰ دختر جوان اقدام به خود کشی کرده‌اند.

رحمت الله حشر ولسوال درزاب به رادیو آزادی گفت، ۱۵تن از این دختران با خوردن تیزاب جان باخته و متباقی نجات داده شده‌اند.

آقای حشر در ادامه صحبت‌هایش گفت:
"ما در نزد خود یادداشت داریم و در شفاخانه ولسوالی هم ثبت و راجستر شده که به تعداد ۹۴ تن از دختران تیزاب خورده و یک تعداد‌ شان از بین رفته اند و یک تعداد‌ شان هم معیوب باقی ماندند که به تداوی دوامدار ضرورت دارند."

ولسوال درزاب می‌گوید، در اطراف این گونه مشکلات میان دختران و زنان جوان بسیار است ولی خانواده‌ها کتمان می‌کنند.

مغفرت صمیمی رئیس سازمان حقوق بشر و مسئول جامعه مدنی در جوزجان با تایید این موضوع می‌گوید فقر، بیکاری، ازدواج‌های اجباری، ازدواج‌های زیر سن، بد دادن دختران و بالا بودن هزینه ازدواج و مخارج عروسی، یکی دیگر از دلایلی است که مانع ازدواج جوانان می‌شود و این امر زمینه یأس و اقدام به خودکشی را برای آنان فراهم می‌سازد.

به گفته خانم صمیمی، هزینه سنگین عروسی و رسم و رواج‌های کمر شکن، زندگی را برای جوانان پسر و دختر دشوار می‌سازد.
وی همچنان می‌گوید:
"علت و انگیزه دیگر این خود کشی ها در قدم اول دختران خورد سن را به کهن سالان و یا هم به مردان کلان سال نکاح می‌کنند. وقتیکه دختر جوان شد نمی‌خواهد با وی زندگی کند. اقدام به خود کشی می‌کند."

مسئولان محلی از دولت و نهاد‌های مدنی می‌خواهند باید برای جلوگیری از خود کشی جوانان دست به کار شوند و برنامه بالا بردن آگاهی اجتماعی را به اجرا بگذارند.

اما نهاد‌های مدنی هر چند در ساحه مسئولیت خود‌ شان در این زمینه کار های را روی دست گرفته اند، اما آنها می‌گویند، ولسوالی درزاب یکی از نا امن ترین ولسوالی‌ ها به حساب می‌آید و بدون امنیت و اقدامات گسترده دولت، دشوار است که به آگاهی دهی خانواده‌ها در این ولسوالی پرداخته شود.

گزارش: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG