لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۷

علوی: خشونت علیه زنان در ولایت غور افزایش یافته است


خشونت علیه زنان در کشور یکی از پدیده های درد سرساز و حل ناشدنی طی چهارده سال پسین بوده است.

با آنکه نهادهای داخلی و خارجی بسیار برای مبارزه و سرکوب نمودن این معضل دست به کار شدند اما با آن هم این پدیده اکنون به یک معمای حل ناشدنی مبدل گردیده است.

بد دادن دختران، طلاق، لت و کوب، بریدن اعضای بدن خانم ها و حتی به قتل رسانیدن این قشر از سوی مردان خانواده ها، از جمله پر سر و صدا ترین انواع این خشونت ها بوده است.

به همین اساس کمیسیون مستقل حقوق بشر در غور نیز این پدیده را امسال به تناسب سالهای گذشته با افزایش سی درصدی اعلام می‌کند.

محمد جواد علوی سرپرست این کمیسیون می‌گوید یافته های شان ضمن نشان دادن افزایش خشونت ها علیه زنان، هم چنان از بدتر شدن انواع این خشونت ها نیز حکایت دارد: " مهمتر از همه اینست که در سال جاری خشونت علیه زنان فجیح تر و وحشیانه تر شده ما در سال جاری سنگسار، لت و کوب و شلاق زدن توسط کارمندان دولتی را داشتیم که این ها نشان دهنده افزایش خشونت است. "

در همین حال هاجره بشیری مدیر حقوق ریاست اموز زنان نیز با ثبت نمودن ۷۸ قضیه خشونت علیه زنان از آغاز سال ۱۳۹۴ تا اکنون از افزایش این پدیده نسبت به گذشته سخن می‌گوید.

خانم بشیری افزود، نا امنی، تفاوت قائل شدن فامیل ها میان دختر و پسر، عرف و عنعنات ناپسند و گاهی هم عدم همکاری نیروهای امنیتی سبب افزایش این پدیده شده است: " آماری که ریاست امور زنان و دیگر نهاد های مبارزه با خشونت دارند نشان میدهد که خشونت علیه زنان افزایش یافته و فکر فرهنگی، فقر اقتصادی و نا امنی ها عوامل آن پنداشته می‌شود. "

در عین حال شماری از دختران موجودیت خشونت و افزایش این روند را برخاسته از تصمیم های نا درست خانواده ها می‌دانند.

مریم که اکنون در صنف دهم مکتب است در این مورد گفت: " قانون به زنان حق داده تا ضمن پیش بردن درس شان در زمان ازدواج رضایت شان گرفته شود اما در غور این چنین نیست هر تصمیم مربوط به خانواده ها میشود و نتیجه بالاخره قتل و خود کشی است. "

اما کارشناسان در این باره دید گاه متفاوت دارند.

غلام نبی ساقی یکی از آگاهان امور می‌گوید که خشونت در ولایت غور افزایش نه بلکه کاهش یافته است.

آقای ساقی افزود، قبل از این نیز ارقام خشونت در غور بالا بود اما به دلیل نبود مطبوعات و مراجع رسیده‌گی به آنها، هیچ کسی از این قضیه ها با خبر نمی‌شد: " باور من اینست که خشونت ها افزایش نیافته بلکه کاهش یافته و علت که ما امروز از افزایش آن صحبت می‌کنیم آگاهی خانم ها از حقوق شان است و از طرف هم امکانات است که سبب بلند کردن صدای آنها می‌شود که در گذشته وجود نداشته و خوب است که در قسمت فرهنگ و سواد تلاش کنیم تا روزی شاهد نابودی چنین اعمال باشیم. "

نگرانی از افزایش خشونت در حالی صورت می‌گیرد که در طی سال جاری، غور شاهد بدترین نوع خشونت ها علیه خانم ها بوده است.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG