لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

مینه پال: اشتراک در دور پنجم نشست چهار جانبه ضیاع وقت است


حکومت افغانستان می‌گوید که تا هنوز تصمیم نهایی برای شرکت مقام‌های افغان در پنجمین نشست چهار جانبه در باره صلح که در اسلام آباد راه اندازی می‌شود اتخاذ نشده‌است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، تا زمانیکه پاکستان به تعهدات انجام شده‌اش عمل نکند، شرکت در مذاکرات صلح ضیاع وقت است.

به گفته آقای مینه پال، اگر حکومت افغانستان تصمیم اشتراک در این نشست را بگیرد، سفیر افغانستان مقیم پاکستان در آن شرکت خواهد کرد.

تا زمانیکه پاکستان به تعهدات انجام شده‌اش عمل نکند، شرکت در مذاکرات صلح ضیاع وقت است.
تا زمانیکه پاکستان به تعهدات انجام شده‌اش عمل نکند، شرکت در مذاکرات صلح ضیاع وقت است.

وی گفت:

" متأسفانه پاکستان تعهداتی که در نشست‌های قبلی چهار جانبه داده بود عملی نکرد و به دنبال آن موضع گیری افغانستان در برابر پاکستان تغییر خورد و تا وقتیکه ما عملاً تعهدات پاکستان را نبینیم حکومت افغانستان حاضر نیست به نام مذاکره وقتی خود را ضایع کند."

به تازگی محمد نفیس زکریا، یک سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفته قرار است گفتگوهای صلح افغانستان بعد از وقفه‌یی طولانی، روز چهارشنبه به میزبانی پاکستان از سر گرفته شود.

گروه هماهنگ کنندۀ چهار جانبه تاکنون چهار نشست در کابل و اسلام آباد دایر کرده است، به گفته حکومت افغانستان در نشست چهارمی پاکستان متعهد شد تا طالبان را تا اوایل ماه مارچ به میز مذاکره بکشاند.

اما مقام‌های افغان گفته اند که پاکستان به این تعهد‌اش عمل نکرده‌است.

پس از حمله خونین در برابر ریاست محافظت رجال برجسته در شهر کابل، موقف حکومت افغانستان در برابر پاکستان تغییر کرد.

چنانکه رئیس جمهور اشرف غنی نیز درسخنرانی اخیرش در شورای ملی گفت، پس از این از پاکستان انتظار همکاری را ندارد تا طالبان را برای شرکت در میز مذاکره با حکومت افغانستان قانع سازد.

با آنکه سران حکومت افغانستان به وضاحت اعلام کردند که دیگر توقع همکاری پاکستان در پروسه صلح را ندارند و حتی علیه این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت خواهند کرد، اما از سرگیری دوباره نشست‌های چهار جانبه از سوی پاکستان چه پیامی می‌تواند داشته باشد.

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند که پاکستان در حال منزوی شدن نزد جامعه جهانی است از همین رو تلاش دارد تا دوباره اعتماد‌ اش را کسب کند.

احمد سعیدی دیپلومات پیشین افغان در پاکستان و یکی از آگاهان سیاسی به رادیو آزادی گفت که پاکستان بار دیگر بازی جدید را به راه انداخته اما حکومت افغانستان باید فریب آنرا نخورد.

پاکستان بار دیگر بازی جدید را به راه انداخته اما حکومت افغانستان باید فریب آنرا نخورد.
پاکستان بار دیگر بازی جدید را به راه انداخته اما حکومت افغانستان باید فریب آنرا نخورد.

وی افزود:

" پاکستان می‌خواهد بازی جدید را به راه باندازد، می‌خواهد به جهان بگوید که ما مذاکره می‌کنیم اما دولت افغانستان حاضر به مذاکره نیست، این یک بازی است ولی افغانستان باید این بازی را درست تر مدیریت کند."

حکومت افغانستان بار‌ها گفته است که پاکستان در چهارده سال گذشته در گفتگو‌های صلح با افغانستان صادق نبوده است.

احمد سعیدی یکی از آگاهان سیاسی نیز تأکید دارد که در گفتگو‌های صلح با طالبان حکومت نباید دیگر به خواسته‌های پاکستان و سخنان دروغین و تعهدات تکراری‌اش تکیه کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG