لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

افغانستان روی شرکت در پنجمین نشست چهار جانبه غور می‌کند


حکومت افغانستان برای برگزاری پنجمین نشست چهار جانبه خیلی امیدوار به نظر نمی‌رسد.

پاکستان گفته است که این اجلاس در اواخر ماه می برگزار خواهد شد.

گروه هماهنگ کنندهء چهار جانبه به اشتراک نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا تلاش می‌کنند که زمینه را برای مذاکرات مستقیم بین حکومت و طالبان افغان مساعد سازد.

اما یک منبع حکومت افغانستان که نخواست نام اش افشاء شود، به رادیو آزادی گفت، آنها روی اشتراک در پنجمین نشست چهار جانبه غور می‌کنند.

نفیس ذکریا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در اسلام آباد گفت:

نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا تلاش می‌کنند که زمینه را برای مذاکرات مستقیم بین حکومت و طالبان افغان مساعد سازند.
نماینده‌گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا تلاش می‌کنند که زمینه را برای مذاکرات مستقیم بین حکومت و طالبان افغان مساعد سازند.

"برنامه های روی دست داریم و کوشش می‌کنیم که اجلاس کمیته هماهنگ کنندهء چهار جانبه را احتمالاً در ماه می برگزار کنیم. هر چند موعد دقیق این اجلاس تاهنوز تعیین نگردیده، اما در نظر داریم تا در همین ماه دایر گردد. همزمان با آن به تلاش‌ها برای کشانیدن طالبان افغان به میز مذاکره نیز ادامه می‌دهیم."

گروه هماهنگ کنندهء چهار جانبه تاکنون چهار نشست در کابل و اسلام آباد دایر کرده است و اما اجلاس پنجم آن به تعویق افتاد.

این مقام حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت، تا زمانیکه پاکستان تعهدات خود را در اجلاس گروه هماهنگ کنندهء چهار جانبه عملی نکند، حکومت افغانستان در این نشست اشتراک نخواهد کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از حملات مرگبار ماه گذشته در کابل در سخنرانی اش خطاب به هر دو مجلس پارلمان گفت، پاکستان در نشست های چهار جانبه به صورت کتبی وعده داده بود که در برابر آنعده طالبانی که به پروسه صلح افغانستان نمی‌پیوندند، از قوا کار می‌گیرند.

رئیس جمهور اشرف غنی از پاکستان خواست تا به این وعده های خود عمل کند.

XS
SM
MD
LG