لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

جنبش روشنایی: حکومت را زیر فشارهای سیاسی قرار خواهیم داد


جنبش روشنایی می‌گوید در اعتراض به فیصله حکومت مبنی بر انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از سالنگ، به مبارزات مدنی‌اش در داخل و خارج از کشور ادامه می‌دهد.

اعضای این جنبش روز جمعه در گردهمایی در کابل که در آن هزاران تن شرکت داشت گفتند، پس از این برای برآورده شدن این هدف شان حکومت را زیر فشارهای سیاسی روزافزون قرار خواهند داد.

این جنبش هشدار می‌دهد در صورتیکه حکومت به خواست مردم مبنی بر انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از ولایت بامیان توجه نکند، آنان تظاهرات میلیونی را، راه اندازی خواهند کرد.

آنان با نشر قطعنامۀ گفتند برای راه اندازی تظاهرات بزرگ در پایتخت و ولایات آماده‌گی می‌گیرند.

کریم خلیلی: انتقال لین برق از سالنگ را غیر قابل قبول و جانبدارانه است.
کریم خلیلی: انتقال لین برق از سالنگ را غیر قابل قبول و جانبدارانه است.

کریم خلیلی معاون رئیس جمهور پیشین، رهبر حزب وحدت و یک عضو جنبش روشنایی فیصله در ارتباط انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از سالنگ را غیر قابل قبول و جانبدارانه خوانده گفت به هیچ صورت برای آنان پذیرفتنی نیست.

آقای خلیلی گفت اگر حکومت فیصله‌اش را در این ارتباط تغییر ندهد حرکت میلیونی مردم در چوکات قانون، ادامه خواهد داشت.

آقای خلیلی افزود:

"باید فیصله کابینه خود را باطل نموده و به خواست برحق مردم برسید، غیر از این نه این مردم از تهدید می‌ترسد نه از فشارهای دیگر هراس دارند با قدم‌های بسیار استوار در راه عدالت‌خواهی گام برمیدارند و پرچم عدالت‌خواهی را به اهتزار درخواهند آورد."

در قطعنامۀ جنبش روشنایی همچنان آمده‌است که پس از این همزمان با سفرهای سران حکومت به خارج از کشور، در برابر اقامتگاه‌های آنان دست به تجمع اعتراضی خواهند زد.

این گردهمایی و ابراز مخالفت سه روزه پس از اعلام فیصله حکومت مبنی بر تائید انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از مسیر سالنگ، صورت می‌گیرد.

حکومت پیش از این اعلام کرد که در برابر عمل انجام شده قرار دارد و لین برق پنجصد کیلو ولت ترکمنستان باید از مسیر سالنگ عبور کند و در عوض یک لین برق با ظرفیت ۲۲۰ کیلو ولت از مسیر دوشی به بامیان ایجاد شود.

ده روز پیش از این، جنبش روشنایی با راه اندازی تظاهرات گسترده در شهر کابل خواهان انتقال لین برق پنجصد کیلو ولت از مسیر بامیان شده بود.

اما حکومت افغانستان باز هم روی تطبیق فیصله قبلی‎اش در این مورد تأکید می‎ورزد.

شاه حسین مرتضوی یک معاون سخنگوی رئیس جمهور در این مورد به رادیو آزادی گفت که این فیصله به رضایت مردم در مشوره با رهبران قوم هزاره و مربوط به باشنده‎های مناطق مرکزی صورت گرفته‎است.

مرتضوی: این فیصله به رضایت مردم در مشوره با رهبران قوم هزاره گرفته شده است.
مرتضوی: این فیصله به رضایت مردم در مشوره با رهبران قوم هزاره گرفته شده است.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"بر اساس فیصله کمیسیون رئیس جمهور حکم صادر کرده مطابق تقسیم اوقات که در نظر گرفته شده برق بامیان و مناطق مرکزی تأمین می‎شود حالا انتظار این است که دوست‎های که در جنبش روشنایی هستند و هم دوست‎های که در حکومت هستند دست به دست هم داده تا این پروژه به وقت و زمان آن تطبیق شود."

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که جنبش روشنایی به مذاکرات در این مورد حاضر نشد و تا کنون طرحی مشخصی را نیز در این مورد ارائه نکرده‎است.

اما اعضای جنبش روشنایی در سخنرانی‎های شان مردم را به ادامه مبارزه طولانی دعوت کردند و از آنان خواستند تا در اقدامات بعدی این جنبش شرکت کنند و منسجم باشند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG