لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۶

فیصله پاکستان مبنی بر اجازه ندادن افغانان بدون ویزه عملی شد


با آنکه فیصله پاکستان مبنی بر جلوگیری از ورود افغان های فاقد ویزه به این کشور عملی شد اما این اقدام پاکستان نه تنها سبب خشم افغان ها شده بلکه واکنش های باشنده‌گان آن سوی خط دیورند را نیز به همراه شده است.

شماری از باشنده‌گان در آن سوی خط دیورند می‌گویند مردمان هر دو طرف خط، ارتباطات محکم داشته و این تصمیم هیچ زمانی مورد پذیرش آنها نخواهد بود.

ثنا اعجاز یک خبرنگار در خیبر پشتونخواه است، وی در حالی که به سوی کابل در حرکت بود به خبرنگار رادیو آزادی گفت که دیورند اصلاً سرحد نیست پس چرا به اساس آن مردم تقسیم می‌شود:

"مردم ما در آن سوی خط دیورند، مه برایش سرحد نمیگویم، مردمان هر دو طرف خط فرهنگ و زبان مشابه دارند. وقتی در آنجا کدام مشکل باشد یا در اینجا درد مشترک ماست."

خانم ثنا همچنان گفت که باید خبرنگاران، نویسنده‌گان و روشنفکران برای وحدت مردم دو سوی خط مبارزه کنند.

از سوی هم سفارت پاکستان در کابل می‌گوید که آنان حق دارند از مسافران طلب ویزه کنند و این اقدام شان بخاطر تأمین امنیت کشور شان اتخاذ شده است.

روزنامه اکسپرس تربیون پاکستان گفته است در امتداد خط دیورند هفت منطقه است که مردم از آنجا رفت و آمد می‌کنند و بررسی ویزه در تمامی نقاط عملی شده است.

اما مقام های افغان پیش از پیش با این فیصله حکومت پاکستان مخالفت نشان داده اند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت که سفارت افغانستان در پاکستان در تلاش حل هر چه زودتر این مشکل است:

مستغنی می‌گوید که سفارت افغانستان در پاکستان در تلاش حل هر چه زودتر مشکل ویزه است.
مستغنی می‌گوید که سفارت افغانستان در پاکستان در تلاش حل هر چه زودتر مشکل ویزه است.

"تلاش ها در این زمینه جریان دارد، حکومت افغانستان مطابق به اصول اقدام کرده و سفارت افغانستان در اسلام اباد برای حل این معضل بگونه جدی تلاش دارد."

اما حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در پاکستان به روز چهار شنبه در صفحه فیسبوک اش نوشته که از این موضوع بگونه رسمی آگاه نیست و وزارت خارجه پاکستان نیز در این مورد اظهار بی اطلاعی کرده‌است.

آگاهان سیاسی انتقاد می‌کنند ضعف در روابط دیپلوماتیک حکومت افغانستان این جرئت را به پاکستان داده که وقت، ناوقت بالای افغانستان فشار بیاورد.

فیض محمد ځلاند آگاه سیاسی و استاد در پوهنتون کابل گفت که حکومت باید از راه های دیپلوماتیک این معضل را حل کند وگرنه پاکستان تصمیم دارد که آهسته آهسته خط دیورند را رسمی بسازد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG