لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

تلاش‌های هر کشور برای صلح با حکومت افغانستان همآهنگ شود


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که گفتگوهای هر کشور دیگر با مخالفان مسلح حتی اگر به نیت نیک هم باشد بدون هماهنگی با حکومت افغانستان مورد قبول نیست.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان این اظهارات را روز سه شنبه در عکس‌العمل به اعلامیه وزارت خارجه روسیه که در آن گفته شده این کشور آماده‌است که از راه سیاسی با پروسه صلح افغانستان همکاری کند با رادیوآزادی بیان کرد.

وی گفت:

"حکومت افغانستان نمایندگی از مردم افغانستان می‌کند بناءً تمام تلاش‌های که برای صلح صورت می‌گیرد باید با حکومت افغانستان هماهنگ شود ارتباط گرفتن با برخی گروه‌ها از لحاظ شخصی که به نیت نیک هم باشد ولی مسئله حل در آن ناممکن است."

به اساس گزارش آژانس خبری ایترتاس روسیه که آنرا برخی از روزنامه های کابل منتشر کرده، آمده است که وزارت خارجه روسیه گفته شماری از گروه‌های مسلح در افغانستان کهبا داعش و القاعده روابط دارند باید به روابط شان پایان بدهند.

به اساس خبرنامه وزارت خارجه که ایترتاس آنرا بدست آورده است گفته می‌شود که روسیه به عنوان عضو دایمی شورای امنیت ملل متحد حاضر است که از راه سیاسی با پروسه صلح افغانستان همکاری کند.

مقامات روسیه نیز گفته اند که روابط شان را با ملا هبت الله رهبر جدید طالبان همانند ملا اختر محمد منصور حفظ می‌کنند

در این حال شماری از اعضای کمیسیون روابط بین‌المللی ولسی جرگه به این باوراند که روسیه در پروسه صلح افغانستان نمی‌تواند نقش تاثیرگذار را بازی کند.

آرین یون یک عضو این کمیسیون به رادیوآزادی گفت که روسیه به حیث رقیب امریکا در پروسه صلح وارد شده و این کشورها به افغانستان نه بلکه بیشتر به منافع خود شان می اندیشند.

وی افزود:

"در افغانستان جنگ ابر قدرت ها جریان دارد زیرا امریکا در این چنین نشست ها شرکت کرده بود و حالا روسیه می‌خواهد که این عمل را انجام بدهد و در پروسه صلح شرکت کند اینها بیشتر منافع افغانستان را در نظر نمی‌گیرند بلکه و در پی منافع خود شان هستند دیگر اینکه روسیه در افغانستان تاریخ بسیار بد دارد."

در اعلامیه وزارت خارجه روسیه که آژانس ایترتاس آنرا منتشر کرده این نیز آمده است که مسکو این مسئله را بخاطر مطرح می‌کند که نشست‌های چهار جانبه در مورد صلح افغانستان نتیجۀ را در پی نداشت.

اما ریاست جمهوری افغانستان نشست‌های چهارجانبه را مهم ارزیابی کرده و می‌گوید تنها جناح که به گفته هایش عمل نکرده معلوم دار است.

در گفتگوهای چهار جانبه صلح بر علاوه افغانستان، پاکستان و چین امریکا نیز حضور داشت.

هر چند با توجه به رابطه نزدیک میان طالبان و روسیه که قبلاً نیز در مورد آن گفته شده است، برخی‌ها به این باور اند که ممکن داخل شدن روسیه در پروسه صلح افغانستان نتیجه مثبت بدهد.

اما خانم یون به این نظر است که پاکستان بیشتر از این با طالبان روابط نزدیک داشته و با وجود تلاش‌های مکرر نشانی از امیدواری برای صلح افغانستان دیده نشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG