لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

کابل پریس کلب والیان همکار و غیر همکار با رسانه‌ها را شناسایی کرد


کابل پریس کلب بر اساس یافته‎های یک تحقیق تازه‎اش می‎گوید که برخی از والی‎ها معلومات به موقع را با خبرنگاران شریک نمی‎سازند.

این مرکز روز پنج‎شنبه در کابل یافته‎های تحقیق تازه‎اش را که در نتیجه مصاحبه با خبرنگاران در ۳۳ ولایت افغانستان انجام شده‎است اعلام کرد.

مسئولین این نهاد می‎گویند سوالات مطرح شده با بیش از سه صد و پنجا خبرنگار نشان می‎دهد که والیان زابل، کاپیسا و ننگرهار با خبرنگاران در زمینه دسترسی به اطلاعات درست عمل نکرده‎اند.

رحیم‎الله سمندر رئیس انجمن آزاد ژورنالیستان افغانستان گفت که برخی والی‎ها بجای کمک به خبرنگاران برای آنان مشکلات ایجاد می‎کنند.

اما آقای سمندر می‎گوید که والی‎های کنر، لوگر و تخار از جمله مقامات محلی اند که با خبرنگاران روابط خوب دارند.

سمندر: بعضی والیان به عوض همکاری به خبرنگاران مشکلات خلق می‌کنند.
سمندر: بعضی والیان به عوض همکاری به خبرنگاران مشکلات خلق می‌کنند.

آقای سمندر افزود:

"در کتگوری نخست سه ولایت آمده‎است که در آن لوگر، تخار و ولایت کنر شامل است و آنان همیشه با رسانه‎ها همکاری خوب داشته اند آنان همه خبرنگاران ولایت را می‎شناسند و با آنان روابط خوب دارند هر وقت که خبرنگاران خواسته اند تا به دفتر این سه والی بروند آنان قبول کرده با آنان مصاحبه کرده‎اند."

آقای سمندر گفت که این سروی بجز از کابل، در ۳۳ ولایت افغانستان در مصاحبه با ۳۷۰ خبرنگار محلی در مدت چهار ماه انجام شده‎است.

کابل پریس کلب همچنان نام‎های آنعده ولایات را نیز ذکر کرد که مقامات محلی آن با خبرنگاران هیچ نوع همکاری ندارند.

رحیم‎الله سمندر گفت که والی‎های زابل، کاپیسا و ننگرهار در کتگوری نخست، بدخشان، خوست و پکتیا در کتگوری دوم و والی‎های بادغیس و سمنگان در کتگوری سوم از نگاه نداشتن روابط خوب با خبرنگاران قرار دارند.

این در حالیست که خبرنگاران محلی نیز اکثراً از عدم ارائه معلومات به موقع از سوی برخی مقامات محلی شکایت داشته‎اند.

در این حال حکومت افغانستان می‎گوید که دسترسی به معلومات حق هر افغان است و مقامات باید توسط رسانه‎ها این روابط را تقویت بخشد.

دوا خان مینه‎پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری با استقبال از این تحقیق از تمامی والی‎ها خواست تا همکاری‎شان را با رسانه‎ها افزایش دهند.

مینه‌پال: آینده والیان به کارکردها، اجراأت و روابط شان ارتباط دارد.
مینه‌پال: آینده والیان به کارکردها، اجراأت و روابط شان ارتباط دارد.

آقای مینه‎پال می‎‌گوید:

"آینده آنان با کارکردها، اجراأت و روابط شان ربط دارد اگر رابطه آنان با مردم و مطبوعات خوب نباشد آینده و وجود آنان در سیستم افغانستان با خطر مواجه است."

اداره مستقل ارگان‎های محلی افغانستان می‎گوید والی‎ها رسانه‎ها را به دید قدرت نگریسته و تلاش می‎شود تا با خبرنگاران روابط قانونی موجود باشد.

منیره یوسفزاده سخنگوی این اداره گفت که به هدف ارائه معلومات به موقع به خبرنگاران گروپ‎های مشخصی را در ولایات ایجاد کرده‎اند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG