لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

امریکا: روسیه بجای مبارزه با داعش، اسد را حمایت می‎کند


ایالات متحده امریکا روسیه را به حملات هوایی در جنوب سوریه بالای شورشیان به شمول گروه‌های متهم کرد که امریکا از آنها حمایت می‌کند، گروه‌های که با شورشیان گروه دولت اسلامی یا داعش در این کشور می‌جنگنند.

مقامات امریکایی در مورد بمباردمان نیروهای روسیه در نزدیک منطقهء الطنف(Al-Tanf) در جنوب سوریه شدیداً ابراز نگرانی کرده، گفته اند که این مسئله را واشنگتن با مسکو مطرح خواهد کرد.

اما روسیه، در یک اقدام متقابل ایالات متحدۀ امریکا را به داشتن یک اجندای مخفی در سوریه متهم کرده‌است که بخشی از آن اتکا بالای گروه‌های تروریستی به خاطر سرنگونی رژیم رئیس جمهور بشارالاسد می‌باشد که روسیه از آن حمایت می‌کند.

سرگی لاوروف (

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

) وزیر خارجۀ روسیه به تاریخ شانزدهم جون در یک اجلاس اقتصادی در شهر سانپترزبورگ گفت:
"احتمال دارد ایالات متحدۀ امریکا یک نوع بازی را در آنجا پیش گرفته باشد و می‌خواهد جبهه النصره را به یک شکلی حفظ نموده و از آن در سرنگونی رژیم استفاده کند."

اما مقامات امریکایی شدیداً حملات هوایی اخیر روسیه را در حومۀ الطنف (Al-Tanf) انتقاد کرده گفته اند که هنگام اجرای این حملات در آن منطقه قوای زمینی سوریه و یا قوای زمینی روسیه حضور نداشت که در توجیه این حمله هوایی استدلال دفاع از خود را کاملاً رد می‌کند.

واشنگتن روسیه را متهم کرده‌است که به جای مبارزه با شورشیان گروه دولت اسلامی و جبهه النصره از بشارالاسد حمایت می‌کند.

این در حالیست که یک گروه مخالف بیش از پنجاه نفری مقامات وزارت خارجۀ امریکا از پالیسی عدم مداخلۀ رئیس جمهور بارک اوما در سوریه انتقاد کرده، گفته اند که در یک اقدام به خاطر حاضر ساختن رژیم بشارالاسد به مذاکرات صلح، ایالات متحدۀ امریکا باید بطور فوری بمباردمان نیروهای حکومت بشارالاسد را آغاز کند.

جان برنان رئیس سی.آی.ای امریکا
جان برنان رئیس سی.آی.ای امریکا

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، این انتقادات در حالی صورت می‌گیرد که جان برنان (John Brennan) رئیس ادارۀ استخبارت امریکا یا سی. آی. ای به تاریخ شانزدهم جون به کانگرس این کشور گفت، داخل شدن روسیه در حمایت از نیروهای حکومت سوریه از ماه سپتامبر سال گذشته به اینسو، موقف بشارالاسد را در عرصۀ جنگ و همچنان در ممانعت از مذاکرات صلح قوی تر ساخته است.

اخیراً سناتور جان مککین رئیس کمیتۀ خدمات نظامی مجلس سنای امریکا نیز نخست بارک اوباما رئیس جمهور این کشور را "شخصاً مسئول" حملات الهام گرفته شده از شورشیان گروه دولت اسلامی بالای امریکایی ها مانند حمله اورلاندو خواند، اما بعداً گفت که منظور وی سیاست‌های شرق میانۀ رئیس جمهور اوباما بوده‌است.

XS
SM
MD
LG