لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

قصر سفید: مسکو از بمباردمان مخالفان میانه رو رژیم سوریه دست بردارد


رئیس جمهور امریکا در تماس تلفونی اخیر با همتای روسی خود از مسکو خواستار شد تا از بمباردمان مخالفان میانه رو رژیم سوریه دست بردار شود.

رهبران امریکا و روسیه دو روز بعد از توافقیکه میان قدرت های غربی و منطقه یی برای آتش بس سوریه در مونشن آلمان به میان آمد دیروز باهم صحبت تلفونی داشتند.

این آتش بس باید طبق توافقنامه تا پایان این هفته برقرار شود اما اطراف درگیر هنوز آنرا امضا نه کرده اند و گروهای تندرو چون دولت اسلامی یا داعش و جبهه النصره را شامل نمی شود.

قصر سفید گفت رئیس جمهور اوباما در این گفتگوی تلفونی با رئیس جمهور پوتین در مورد ضرورت رسانیدن کمک های عاجل بشری به سوریه و محدود ساختن حملات هوایی در این کشور صحبت کرد.

اعلامیه قصر سفید گفت: " رئیس جمهور اوباما به خصوص روی ضرورت توقف حملات هوایی روسیه بر مخالفان میانه رو رژیم بشار اسد در سوریه تاکید کرد. "

حملات هوایی روسیه، نیروهای بشار اسد را در جنگ جاری علیه مخالفین کمک میکند که امکان دارد برای تصرف دوباره شهر حلب به بزرگترین پیروزی دست یابند.

حلب دومین شهر بزرگ سوریه قبل از آغاز جنگ داخلی در این کشور بزرگترین مرکز تجارتی سوریه بود.

از سوی دیگر کرملین می گوید که روسای جمهور روسیه و امریکا روی همکاری برای تطبیق موافقنامه آتش بس مونشن باهم توافق کردند.

ولی از تاکید اعلامیه کرملین براینکه مسکو به مبارزه علیه گروه دولت اسلامی یا داعش و "دیگر گروهای دهشت افگن" متعهد می باشد چنین معلوم شود که حملات روسیه علیه گروه های از مخالفین که غرب آنها را میانه رو می پندارد ادامه خواهد یافت.

روسیه می گوید که آتش بس مد نظر، حملات هوایی این کشور در سوریه را که توازن قدرت را به نفع رژیم سوریه تغییر داده است شامل نمی شود.

سیاستمداران غربی در برابر توافق روز جمعه گذشته آتش بس در سوریه شک و تردید نشان داده اند.

سناتور جمهوری خواه جان مککین می گوید که او این توافق را یک پیشرفت تلقی نمی کند چون به روسیه اجازه میدهد که حملات هوایی خود بر حلب را یک هفته دیگر ادامه دهد.

او گفت: " آقای پوتین به همکاری با ما چندان علاقمندی ندارد و می خواهد که رژیم بشار اسد را تقویت بخشد. "

جان مککین این سخنان را روز یکشنبه در روز پایانی کنفرانس امنیتی در شهر مونشن آلمان جائیکه قدرت های غربی و منطقه ای روز جمعه گذشته به توافق آتش بس در سوریه دست یافتند بیان داشت.

XS
SM
MD
LG