لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

غورزنگ: هیچ نوع پیش شرط جدید از سوی حزب اسلام مطرح نشده‌است


شورای امنیت ملی افغانستان گزارش‌های را رد کرد که گویا حزب اسلامی برای امضای توافقنامه صلح خواست‌های جدید را مطرح ساخته است.

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: هیچ نوع پیش شرط جدید که مانع روند گفتگو گردد از سوی حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مطرح نشده‌است.

آقای غورزنگ گفت که روند گفتگوهای صلح بشکل موفقانه با حزب اسلامی پیش می‌رود و امیدواری‌ها بر این است که این مذاکرات بزودی به نتیجه نهایی برسد.

وی گفت:
"گفتگوهای دولت جمهوری اسلامی افغانستان و حزب اسلامی که به میانجیگری شورای عالی صلح انجام می‌شود بشکل بسیار خوب پیش می‌رود نیت بسیار خوب برای نتیجه آن وجود دارد امیدواری این است که به نتیجه نهایی به زودترین فرصت برسیم هیچ نوع پیش شرط جدید که مانع روند مذاکرات شود مطرح نگردیده است."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که به تازه گی آژانس خبری اسوشیتد پرس گزارش داده که حزب اسلامی برای امضای توافقنامۀ صلح خواست‌های جدید را مطرح ساخته که پذیرش آن به اساس گزارش این آژانس برای حکومت افغانستان ناممکن به نظر می‌رسد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

این آژانس گفته است که لغو قرارداد امنیتی با امریکا، تعیین جدول زمانی برای بیرون رفتن عساکر خارجی از افغانستان از جمله شرط‌های است که برای حکومت این کشور قابل قبول نمی‌باشد.

پیش از این شورای عالی صلح گفته است که موافقتنامه صلح با حزب اسلامی ۲۵ ماده دارد و در آن همه شرایط صلح در نظر گرفته شده‌است.

بیرون ساختن نام گلبدین حکمتیار و اعضای این حزب از فهرست سیاه سازمان ملل متحد یکی از خواسته‌های حزب اسلامی برای توافق نهایی گفته شده‌است.

متن ابتدایی توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی حدود یک ماه قبل نهایی و به هدف بررسی به رئیس جمهور غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی فرستاده شد.

از سوی هم شورای عالی صلح افغانستان گزارش‌ها در مورد پیش شرط‌های جدید از سوی حزب اسلامی را تبلیغات نادرست می‌خواند.

گزارش‌ها در مورد پیش شرط‌های جدید از سوی حزب اسلامی تبلیغات نادرست است.
گزارش‌ها در مورد پیش شرط‌های جدید از سوی حزب اسلامی تبلیغات نادرست است.

عطاالرحمن سلیم معاون این شورا در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"رسماً هیچ موردی را دوستان به جز از تفاهمنامه با ما شریک نساخته اند و ما در جریان نیستیم آنچه را که در رسمیات مطرح گردیده‌است هنگامیکه تفاهمنامه نهایی شد و قرار بر این شد که دیگر گنجایش برای کدام تنقیص در این وجود ندارد دوستان رفته اند ما منتظر بازگشت‌شان هستیم که بیایند و همین روند ادامه یابد چیزی که توافق شده امضا گردد."

آقای سلیم گفت: بحث‌ها در مورد توافقنامه صلح نهایی گردیده و آنها در انتظار برگشت اعضای حزب اسلامی هستند تا این توافقنامه به امضا برسد.

معاون شورای عالی صلح می‌گوید: با هیئت حزب اسلامی از قبل صحبت شده که مسوده توافقنامه صلح نهایی بوده و نباید در آن هیچ دخل و تصرفی صورت گیرد.

تا کنون روشن نیست که نظر شورای امنیت ملی یا آژانس استوشیتید پرس در این مورد واقعیت دارد. پاسخ این سوال برای هیئت حزب اسلامی روشن است با وجود تلاش‌های مکرر موفق نشدیم تا در این مورد نظر حزب اسلامی را داشته باشیم.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG