لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

حزب اسلامی: برخی حلقات نمی‌خواهند توافقنامه صلح با حکومت امضا شود


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی گلبدین حکمتیار می‌گوید، ممکن برخی حلقات مانع امضای توافقنامه صلح با حکومت شوند.

امین کریم یک عضو این هیئت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر حکومت تحت فشار برخی حلقات قرار نگیرد، تفاهمنامه صلح به امضا خواهد رسید.

وی گفت:

"با شورای عالی صلح به تفاهم نهایی رسیدیم، اما معلوماتی که برای ما بشکل غیر مستقیم می‌رسد اینست که حلقات جنگ طلب از جانب ایالات متحده امریکا در امر اعاده صلح و امضای تفاهمنامه صلح مخالفت شدید دارند، ما متأسف هستیم از این که اگر خدای ناخواسته از این ناحیه ضعیف شود و نتواند بر حلقات جنگ طلب خارجی و داخلی فایق بیاید."

پیش از این شورای عالی صلح افغانستان گفته است برای چنین مخالفت‌ها موقع نمی‌دهد.

با آنهم شورای عالی صلح افغانستان و حزب اسلامی گفته اند که تقریباً در تمامی موارد به توافق نهایی نزدیک شده‌اند.

پیش از این تصور می‌گردید که ممکن رهایی زندانیان مربوط به این حزب، مصئونیت قضایی، بیرون شدن از لست سیاه، رفع تعزیرات و برخی موارد دیگر رسیدن به توافق نهایی صلح را مشکل بسازد.

هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در بیشتر از یک ماه گذشته سرگرم مذاکرات صلح با حکومت افغانستان است.

حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در حالی از احتمال رکود گفتگوهای صلح با حکومت سخن می‌زند که شورای عالی صلح می‌گوید ممکن هفته آینده گلبدین حکمیتار به هدف امضای توافقنامه صلح با رئیس جمهور غنی به کابل بیاید.

عبدالخبیر اوچقون معاون این شورا به رادیو آزادی گفت، با توجه به پیشرفت در مذاکرات با احتمال زیاد توافقنامه صلح با حزب اسلامی در هفته آینده به امضا خواهد رسید.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

وی افزود:

"به احتمال قوی آنچه که ما حدس می‌زنیم که اگر در جریان همین هفته یک یا دو نشست برگزار شود دیگر مسایل کاملاً حل شده و موافقتنامه برای امضا آماده می‌شود، اختلافاتی که باعث متوقف شدن این پروسه گردد، باقی نمانده‌است."

گفتگوها با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در حالی در آخرین مرحله اش با نگرانی‌ها همراه می‌شود که حکومت افغانستان پیش از این نیز، ناکامی در مذاکرات صلح با طالبان مسلح را که برای یکبار در مری پاکستان برگزار شد، تجربه کرده‌است.

میرسردار آگاه مسایل سیاسی می‌گوید، حکومت نباید بیش از این به حلقاتی که به منافع ملی ارزش قایل نیستند، موقع بدهد و به گفته وی نیاز است تا حکومت چانس‌ها برای تأمین صلح را از دست ندهد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG