لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

فیصل: جلوگیری قاچاق انسان نیاز به ایجاد پالیسی مشترک دارد


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

ریاست اجرائیه افغانستان در واکنش به گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا می‌گوید که این کشور منبع قاچاق انسان نبوده و بحث ترانزیت آن نیز مربوط کشورهای منطقه و جهان می‌شود.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت: برای جلوگیری از قاچاق انسان نیاز است تا پالیسی‌های مشترک در سطح منطقه و جهان ساخته شود، در غیر آن به گفته وی تلاش‌های افغانستان بر ضد این پدیده نتیجه نخواهد داد.

وی گفت:
"افغانستان منبع قاچاق انسان نیست، اما ترانزیت آن بحثی است که مربوط کشورهای منطقه و جهان می‌شود، قاچاق انسان خلاف ارزش‌های افغانی و انسانی است و حکومت افغانستان بر ضد آن مبارزه می‌کند، اما بخاطر رفع این مشکل و جلوگیری از این پدیده، ضرورت است که پالیسی‌های مشترک ساخته شود."

در گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا که بتازه گی نشر شده آمده که افغانستان یک منبع، مسیر ترانزیتی و مقصد قاچاق انسان است.

در این گزارش همچنان گفته شده که بیشترین قربانیان قاچاق انسان در افغانستان اطفال اند و از آنان در گدایی، تجارت جنسی، فابریکه های تولید قالین و خشت، قاچاق مواد مخدر و برخی موارد دیگر در داخل افغانستان، کشورهای شرق میانه، اروپا و جنوب آسیا استفاده می‌شود.

پنج ماه پیش از این، وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گفته بود که بیشتر اطفال افغان به دلایل ضعف اقتصادی و آگاهی اندک خانواده‌ها، به هدف تگدی، گماشتن در کارهای شاقه و تجارت جنسی به سایر کشورها قاچاق می‌شوند.
در این میان کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید نیاز است تا حکومت عوامل قاچاق انسان را شناسایی و از بین ببرد.

شمس الله احمدزی رئیس دفتر ساحوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: در این راستا باید تلاش لازم صورت بگیرد.

شمس الله احمدزی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
شمس الله احمدزی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی افزود:

"در قسمت شناسایی و امحای عوامل این جرم باید حکومت تلاش کند فقر را از بین ببرد، زمینه کاریابی را برای مردم فراهم کند، در قسمت تأمین امنیت سرحدات عمل کند و با کسانی که عملاً به این جنایت {قاچاق انسان} دست می‌زنند برخورد قانونی و جدی کند تا میزان این جرم کاهش یابد."

در عین حال سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان یا IOM هم روی نقش حکومت افغانستان در خصوص محدود ساختن فعالیت‌های قاچاقبران انسان تأکید می‌کند.

مسئول روابط عامه این سازمان به رادیو آزادی گفت: حکومت افغانستان قادر است تا اقدامات شدید را به منظور محدود ساختن فعالیت قاچاقبران انسان انجام دهد.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG