لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۲

سخی: نشست وارسا پیام واضح به تروریستان و حامیان‌شان داشت


فرهاد سخی معاون اول مشرانوجرگه
فرهاد سخی معاون اول مشرانوجرگه

اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‌گویند که نشست وارسا آینده نیروهای امنیتی افغان را تضمین کرد؛ اما به گفته آنان نباید این کمک میلیاردها دالری بجای تجهیز و تقویت نیروهای امنیتی افغان به جیب مافیا بریزد.

این جرگه هر چند فیصله نشست وارسا را از بهر حمایت جهان از نیروهای امنیتی استقبال می‌کند؛ اما تأکید می ورزد که رهبران حکومت وحدت ملی باید مافیاهای نظام و فساد پیشه گان را افشا و مجازات کنند.

فرهاد سخی معاون اول مشرانوجرگه که ریاست نشست روز یکشنبه این جرگه را نیز بر عهده داشت گفت:

" نشست وارسا یک دستآورد بزرگ برای نیروها و مردم ما و پیام واضح به تروریستان و حامیان شان داشت. مجلس سنای افغانستان از رهبران حکومت می‌خواهد تا وعده‌های که در راستای مبارزه با فساد اداری، حقوق بشر اصلاح نظام انتخاباتی و تأمین امنیت سپرده اند به آن عمل کنند. از حمایت ناتو از نیروهای امنیتی افغان سپاس گزاری می‌کنیم."

در نشست دو روزۀ سران ناتو در شهر وارسا مرکز پولند که روز شنبه پایان یافت، کشورهای عضو ناتو تعهد کردند که به هدف تجهیز و حمایت از نیروهای امنیتی افغان، سالانه پنج میلیارد دالر را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به حکومت افغانستان کمک می‌کنند.

در این نشست از رهبران حکومت وحدت ملی خواسته شده‌است تا این کمک‌ها را به اساس یک میکانیزم شفاف و روشن در بخش نظامی هزینه کنند.

با آنکه شماری از سناتوران افغان کمک‌های جهان برای نیروهای امنیتی افغان را استقبال می‌کنند و آن را یک دستآورد حکومت وحدت ملی می‌گویند؛ اما تأکید می‌کنند که امریکا و ناتو باید در کنار حمایت از نیروهای امنیتی افغان به نابود سازی ریشه‌های هراس افگنی در خاک پاکستان اقدام کنند.

زلمی زابلی یکی از این سناتوران می‌گوید: در غیر آن این کمک‌ها به تأمین امنیت در افغانستان تأثیری نخواهد داشت.

زلمی زابلی عضو مشرانوجرگه افغانستان
زلمی زابلی عضو مشرانوجرگه افغانستان

وی افزود:

"می‌خواهم به امریکا بگویم که دیگر ما تیل و پولت را نمی‌خواهیم، لطفاً استراتیژی جنگ را تغییر بده. لطفاً پاکستان را زیر فشار قرار بده، ما چه کنیم تیل و پول را که در یک قرارداد به جیب وزیران می‌ریزد این پول به فرزندان ما در نظام نمی‌رسد درمان ما پایان جنگ و تأمین صلح است."

با این همه، در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است که رئیس جمهور غنی پس از سفر سه روزه به پولند، روز یکشنبه دوباره به کابل برگشته است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان از تمامی کمک‌های که جهان به افغانستان تعهد کرده، حسابده است و این کمک‌ها به گونه شفاف به مصرف خواهد رسید.

آقای مرتضوی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور غنی در نشست وارسا و تمدید ماموریت نظامیان امریکایی در افغانستان گفت که آماج قرار گرفتن رهبر طالبان در خاک پاکستان نشان دهنده آن است که افغانستان برای متحدانش اهمیت دارد و کشورهای که حامی تروریستان استند به انزوا کشانیده می‌شوند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

"کمک‌های که به افغانستان صورت می‌گیرد بر اساس حسابدهی متقابل است و هر کمکِ که به افغانستان صورت می‌گیرد دولت افغانستان آماده حسابدهی است. رئیس جمهور در سخنرانی اش در وارسا به گونه روشن از سیاست دوگانه پاکستان یاد کرد و اینکه امریکا در این شرایط ماموریت نیروهایش را در افغانستان تمدید کرد و رهبران این گروه را در خاک پاکستان هدف قرار می‌دهد تمامش نمایانگر این است که افغانستان از اهمیت خاص نزد متحدانش برخوردار است و کشورهای که به تروریستان پناه داده‌اند به انزوا کشانیده شده‌اند."

از سوی هم شماری از سناتوران موضع گیری رئیس جمهور غنی را در سخنرانی‌اش در نشست وارسا که سیاست پاکستان را در برابر افغانستان انتقاد کرده‌است، استقبال می‌کنند.

در عین حال گل احمد اعظمی یکی دیگر از اعضای این جرگه می‌گوید: امریکا، ناتو و حکومت وحدت ملی باید برای پایان جنگ و نابودسازی هراس افگنان استراتیژی جنگ را با هدف قراردادن لانه‌های تروریستان در خاک پاکستان تغییر دهند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG