لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

کشت دوبارۀ کوکنار پس از ۹ سال در فاریاب


با وجود آنکه کشت کوکنار در سطح ولایت فاریاب از مدت ۹ سال بدینسو از سوی دهاقین زرع نگردیده و از سوی مسئولان همواره، کشت آن درین ولایت صفر اعلان می‌شد، اما امسال زارعین بار دیگر دست به کشت کوکنار زده‌اند.

محمد اسحق "شمسی" رئیس ریاست مبارزه با مواد مخدر فاریاب در پایان کنفرانس تحت نام بسیج ملی جهت مبارزه علیه مواد مخدر که در سالون مقام ولایت تدویر یافته بود، طی صحبتی به رادیو آزادی گفت:

" وضعیت کشت کوکناردر فاریاب که تقریباً از نُه سال بدینسو کشت کوکنار صفر بود، متأسفانه امسال نسبت به سال گذشته به دلیل نا امنی هایی که وجود داشت و دارد در ساحۀ مخالفین مسلح دولت کوکنار زرع شده است که بنابر مصروفیت های زیاد نیروهای امنیتی، امسال نیروهای امنیتی ما نتوانستند که پروسه تخریب مزارع کوکنار را در فاریاب عملی سازند."

سید انور سادات والی فاریاب دلیل کشت دوباره کوکنار را درین ولایت، تشویق و ترغیب دهاقین از سوی مخالفین مسلح عنوان کرده می‌گوید: قسمت عمدۀ بخش‌های مالی تروریستان از همین طریق تمویل می‌گردد:

سید انور سادات والی فاریاب
سید انور سادات والی فاریاب

" در رشد تروریزم افغانستان، تریاک، چرس، هیرویین و در مجموع مواد مخدر نقش بسیار عمده و اساسی را بازی می‌کند. یعنی کسانی که می‌خواهند تروریزم در افغانستان رشد بکند و در کل کسانی که به نحوی در مقابل دولت افغانستان می‌جنگند اینها به یک شکلی ازین طریق تمویل می‌شوند و یا به سربازان خود از پول به دست آمدۀ مواد مخدر تسلیحات خریداری می‌کنند. حتی در ولایت فاریاب ما شاهد آن بودیم که از پاکستان و مناطق جنوبی درین ولایت افراد به سرویس‌ها انتقال می‌یافتند که ما چندین سرویس آن را دوباره مسترد کردیم. این افراد از دیگر نقاط به این جا می‌آمدند به خاطر نیشتر زدن غوزه‌های کوکنار و دوباره آتش جنگ‌ها با برداشته شدن حاصلات خشخاش که تریاک می‌باشد، شعله ور شده و باعث کشته شدن مردم بی‌گناه و نیروهای امنیتی ما می‌شود."

از سوی هم شرکت کنندگان کنفرانس یاد شده می‌گویند: راه اندازی همچو کنفرانس‌ها می‌تواند ذهنیت اقشار مختلف مردم و جوانان را در رابطه به اضرار مواد مخدر روشن سازد، از جانبی هم راه کارهای درست و معقول جهت نابودی این پدیدۀ منفی در جریان بحث‌ها به دست می‌آید.

محمد حسن "کهزاد" یک تن از شرکت کنندگان می‌گوید: دولت باید در قسمت معیشت بدیل برای دهاقین توجۀ جدی نماید تا زارعین مجبور نشوند که بار دیگر کوکنار زرع کنند.

وی گفت:

" مبارزه با مواد مخدر یک امر بسیار ضروری در جامعه ما بوده و این پدیدۀ منفی جامعۀ ما را به فلاکت و تباهی کشانیده‌است و در این جا تمام اقشار جامعه باید دست به دست هم بدهند و آگاهانه در مقابل آن قد علم نموده و به کلی ریشه کن بسازند. در کنفرانس امروزی به خصوص برای جوان تأکید شده که خود جوانان آگاهانه در برابراین پدیدۀ مخرب بایستند و خودشان در قسمت اضرار آن آگاهی حاصل کنند و نیز تأکید جدی صورت گرفت تا نیروهای امنیتی در برابر مبارزه علیه مواد خدر به گونه جدی عمل کنند و درین کنفرانس تأکید بر این شد که برای دهاقین توجه صورت بگیرد و در قسمت معیشت بدیل برای زارعین دولت توجه جدی نماید."

شریفه "عظیمی" شرکت کنندۀ دیگر درین کنفرانس بر دو مسئلۀ مهم جهت ریشه کن شدن مواد مخدر درین ولایت و حمایت از معتادین اشاره نموده می‌گوید:

" قوماندانی امنیه در قسمت مبارزه علیه مواد مخدر درست عمل نکرده‌است آنها فقط شاخچه بری کردند باید تنه و ریشۀ آن از بین برده می‌شد، یعنی جاهای که مواد مخدر فروخته می‌شود، جا های که قاچاق صورت می‌گیرد و به همین گونه ساحاتی که خشخاش کشت می‌شود، قوماندانی امنیه عملاً درین بخش‌ها کار و فعالیت می‌کردند. همچنان به خاطر حمایت از معتادین بایست مراکز حمایوی ایجاد گردد که مریضان معتاد بعد از تداوی درین مراکز، حرفه های چون نجاری، فلز کاری، خیاطی و غیره را بیاموزند و صاحب حرفه و کار شوند. زمانی که آنها صاحب حرفه و کار شدند دیگر هرگز به مواد مخدر روی نخواهند آورد."

به گفته مقام‌های محلی ولایت فاریاب، در سال روان کوکنار یا خشخاش در ساحات ناامن ولسوالی‌های غورماچ، قیصار، پشتونکوت، کوهستان، گرزیوان و بلچراغ کشت شده و نیروهای امنیتی به دلیل ازدیاد وظایف محاربوی نتوانسته اند زمین‌های زرع شدۀ کوکنار را از بین ببرند.

گزارشگر:رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG