لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

حزب اعتماد مردم: در جنبش روشنایی جاسوسان خارجی فعالیت دارند


حزب اعتماد مردم افغانستان می‌گوید که برخی کشورهای خارجی از طریق جنبش روشنایی می‌خواهند اهداف شوم خود را در افغانستان عملی کنند.

این حزب ادعا می‌کند که جنبش روشنایی از نام عدالت خواهی سوء استفاده می‌کند و می‌خواهد از این طریق زمینه را برای تشنج در کشور ایجاد کند.

این حزب که قبلاً از حامیان جنبش روشنایی بود، روز پنجشنبه با این جنبش ارتباط اش را قطع کرد.

محمد امین محمدی رئیس این حزب روز پنج‌شنبه در کابل به خبرنگاران روی این موضوع تأکید کرده که در چوکات جنبش روشنایی جاسوسان خارجی فعالیت دارند گفت، این حرکت بر جای منافع ملی منافع قومی را دنبال می‌کند از همینرو از این جنبش حمایت نمی‌کنند.

محمدی: در میان شورای عالی مردم جاسوس‌های کشورهای خارجی هستند.
محمدی: در میان شورای عالی مردم جاسوس‌های کشورهای خارجی هستند.

آقای محمدی می‌گوید:

"عدالت خواهی به این معنی نیست که ما صدها هزار نفر را به سرک بکشانیم و از احساسات پاک‌شان سوء استفاده بکنیم، در میان شورای عالی مردم کسانی هستند که جاسوس کشور خارجی هستند."

وی هرچند از کسی نام نبرد اما غلام حیدر بیات سخنگوی این حزب گفت، در این جنبش افرادی حضور دارند تا مردم را نسبت به حکومت بی‌باور کنند.

آقای بیات می‌گوید:

"ایجاد نفرت و بدبینی میان جریان‌های متفق، دامن زدن به حساسیت‌های قومی و نژادی و خطر نفوذ عناصر بی‌گانه در درون جنبش دلایل اند که حزب اعتماد مردم افغانستان را نگران کرده‌است."

در جنبش روشنایی، کریم خلیلی معاون دوم حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، برخی نماینده‌گان شورای ملی، شماری از فعالان مدنی و برخی احزاب شامل است.

حکومت وحدت ملی در اوایل ماه جوزا به اختلافات که بر سر انتقال مسیر لین برق به میان آمده بود نقطه پایان گذاشت و اعلان کرد که به ظرفیت ۲۲۰ کیلو ولت برق از طریق دوشی به بامیان انتقال می‌شود.

پیش از آن، هزاران تن زیر نام جنبش روشنایی در اعتراض به انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان از راه سالنگ در شهر کابل گردهمایی کرده بودند.

هزاران تن زیر نام جنبش روشنایی در اعتراض به انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت در کابل گردهمایی کردند.
هزاران تن زیر نام جنبش روشنایی در اعتراض به انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت در کابل گردهمایی کردند.

در همین حال جنبش روشنایی می‌گوید که خارج شدن حزب اعتماد از این جنبش برای آنان اهمیت ندارد و به عدالت خواهی‌شان ادامه می‌دهند.

محمد حیدری یک عضو این جنبش گفت که جنبش روشنایی روز شنبه بار دیگر دست به تظاهرات خواهد زد.

آقای حیدری می‌گوید:

"جنبش روشنایی هنوز هم بر خواست اولیه خود پا می‌فشارد و محکمتر از هر روز خواست خود را از دولت می‌خواهد."

جنبش روشنایی می‌گوید که انتقال برق به بامیان از راه دوشی بدیل خواست‌های آنان نیست بلکه آنان می‌خواهند که برق ترکمنستان باید از ولایات مرکزی بگذرد.

حزب اعتماد مردم افغانستان می‌گوید که حکومت به صدای عدالت خواهی گوش داده و تصمیم مناسب برای انتقال برق به بامیان را گرفته‌است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG