لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

کاکس چگونه هویت اطلاع دهنده‌گان فساد و سایر جرایم را حفظ می‌کند؟


گروه مبارزه با فساد "کاکس" به هدف حفظ هویت و امنیت افراد اطلاع دهنده از موجودیت فساد اداری و سایر جرایم طرح جامع را ترتیب کرده‌است.

این گروه می‌گوید پس از تصویب طرح قانون "مصونیت افراد اطلاع دهنده در مورد فساد اداری و سایر جرایم" روند گزارش دهی در این مورد افزایش خواهد یافت.

اعضای این گروه در نشست مشترک با دیده‌بان شفافیت به روز پنج‌شنبه در کابل گفتند که این طرح قانون به هدف تصویب به شورای ملی فرستاده شده‌است.

حمیرا ایوبی رئیس این گروه با تأکید بر اینکه در حال حاضر به تصویب این قانون نیاز جدی وجود دارد، در مورد این که تصویب این طرح چقدر می‌تواند در مبارزه با فساد اداری و کاهش سایر جرایم کمک کند، می‌گوید:

ایوبی: مراجع از اطلاع دهنده حمایت کند.
ایوبی: مراجع از اطلاع دهنده حمایت کند.

"این قانون به تمامی اتباع افغانستان حق می‌دهد که وقتی جرایم مختلف را می‌بینند همچون فساد اداری و سایر تخلفات آن را به مراجع اطلاع دهی که در این طرح مشخص شده برسانند و آن مراجع از اطلاع دهنده حمایت کند."

در طرح قانون مصونیت افراد اطلاع دهنده در مورد فساد اداری و سایر جرایم در کنار حفظ هویت راپور دهنده، مکافات مالی نیز در نظر گرفته شده‌است.

به گفته اعضای کاکس این طرح که دارای نه فصل و سی و شش ماده‌است در هفت ماه تهیه شده‌است.

گروه مبارزه با فساد اداری"کاکس" در سال ۱۳۹۱ با بیست و هشت عضو که اکثریت آن زنان اند، ایجاد شده‌است.

در این حال دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید تصویب این طرح یک بستر مناسب برای اطلاع دهنده‌گان است و از انتقام جویی‌ها جلوگیری می‌کند.

افضلی: این طرح را می‌توان یکی از بهترین طرح‌ها در منطقه نامید.
افضلی: این طرح را می‌توان یکی از بهترین طرح‌ها در منطقه نامید.

سید اکرام افضلی رئیس اجرائیه این سازمان در مورد گفت:

"موارد که در این طرح در نظر گرفته شده می‌توان آن را یکی از بهترین طرح‌ها در منطقه نامید و امیدوار هستیم تا پارلمان افغانستان آن را هرچه زودتر تصویب بکند."

از سوی هم اعضای مؤسسه عدالت که در این نشست مشترک حضور داشتند گفتند که اگر پس از تصویب، این قانون به گونه درست عملی گردد، همکاری مردم در بخش اطلاع دهی از جرایم، بیشتر خواهد شد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG