لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

مراجعین در بلخ از موجودیت فساد در شفاخانۀ حوزوی شکایت دارند


شفاخانه حوزوی بلخ
شفاخانه حوزوی بلخ

مراجعین شفاخانه دولتی ابو علی سینا در بلخ از عدم توجه داکتران به مریضان داخل بستر و موجودیت فساد اداری در این نهاد شکایت دارند.

شفاخانه حوزوی بلخ (ابو علی سینا) از بزرگترین شفاخانه‌های دولتی در زون شمال است که روزانه برای بیش از ۵۰۰ تن از پنج ولایت شمالی ارائه خدمات می‌کند.​

اما پایوازان مریضان داخل بستر شفاخانه حوزوی بلخ (ابو علی سینا) شکایت دارند که با وجود ادویه کافی در دیپوی این شفاخانه، آنان ادویه مریضان شان را از بازار خریداری می‌کنند.

تعدادی دیگر از این مراجعین این شفاخانه ادعا دارند که متخصص این شفاخانه از مکلفیت وظیفوی خود سر باز می‌زنند و به مراجعین توصیه می‌کنند تا به کلینیک‌های شخصی آنان مراجعه نموده و در آنجا مورد تداوی قرار بگیرند.

مراجعین: متخصصان این شفاخانه از مکلفیت وظیفوی خود سر باز می‌زنند و به مراجعین توصیه می‌کنند تا به کلینیک‌های شخصی آنان مراجعه کنند.
مراجعین: متخصصان این شفاخانه از مکلفیت وظیفوی خود سر باز می‌زنند و به مراجعین توصیه می‌کنند تا به کلینیک‌های شخصی آنان مراجعه کنند.

سید ظاهر یک تن از مراجعین این شفاخانه در این رابطه به رادیو آزادی گفت:

"اینجا یک مریض آوردم، به خاطری آمدم که عملیات مریض‌ام صورت بگیرد، اما آنان به خانم من گفته‌اند که یک هفته بعد به وی نوبت می‌رسد، بناً به کلینیک شخصی مراجعه کنند، من یک روز دیگر هم صبر می‌کنم چون پول ندارم غریب هستم و اگر توجه نشد، در مقابل همه داکتران یخن خود را پاره می‌کنم تا صدای ما را بشنوند."

خالد و یاسین دو تن از مراجعین دیگر این شفاخانه به رادیو آزادی گفت:

"معاینه کرد نسخه‌ام را به دستم داد گفت برو از بیرون ادویه خریداری کن، من گفتم پول ندارم طبقه غریب هستم و از همینجا ادویه بتین، آنان برای من گفتند که اینجا از غریبان نیست از پول داران و خوجین‌ها است و برو از بیرون ادویه بخر."

"ادویه را کاملاً از بازار آزاد خریداری می‌کنیم، هر نوع ادویۀ که باشد، سیروم، شربت و یا کپسول همه را از بیرون می‌خریم."

موضوع موجودیت فساد اداری گسترده و عدم توجه داکتران به مریضان در شفاخانۀ حوزوی بلخ را، با سرطبیب این شفاخانه آقای داکتر نور محمد فیض شریک ساختیم.

فیض: در صورت مشاهدۀ فساد با متهمین برخورد قانونی نموده و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی خواهند کرد.
فیض: در صورت مشاهدۀ فساد با متهمین برخورد قانونی نموده و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی خواهند کرد.

​آقای فیض با وجود اینکه از موجودیت ادویه در دیپوی این شفاخانه حرف می‌زند، اما می‌افزاید که آنان تنها قادر به تهیۀ ادویه برای مریضان بخش عاجل هستند اما در سایر بخش‌ها توانایی پرداخت مصرف ادویه را ندارند.

آقای فیض موجودیت فساد اداری در این شفاخانه را رد نمی‌کند و می‌پذیرد که بعضی از داکتران به مریضان توصیه می‌کنند تا به کلینیک‌های خصوصی آنان مراجعه کنند.

اما وی علاوه کرد در صورت مشاهدۀ چنین عمل، آنان به اینگونه داکتران برخورد قانونی نموده و به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی خواهند کرد.

داکتر نور محمد فیض افزود:

"فساد اداری همانگونه که در افغانستان است در بخش طبابت هم وجود دارد، و این مسئلۀ است که در تمام دنیا به نظر می‌رسد. اما این‌ کار غیر قانونی است و در صورتی که ما واقف شویم آن‌ها‌ را به ارگان‌های عدلی و قضایی معرفی می‌کنیم."

این در حالیست که پیش از‌ این نیز شکایات مشابه در رابطه به موجودیت فساد اداری در شفاخانه حوزوی بلخ و عدم توجه داکتران به مریضان وجود داشته است.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG