لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۰

شماری قربانیان حمله دهمزنگ در تپه شهرک سرخ آباد دفن شدند


تپه شهرک سرخ آباد
تپه شهرک سرخ آباد

تپه شهرک سرخ آباد شهر کابل روز یکشنبه بستر برای اجساد قربانیان حملات دهمزنگ شد.

نظر به گفته‌های اعضای جنبش روشنایی، در این تپه برای بیش از هفتاد قربانی قبر حفر شد.

بلدوزرها شماری زیاد از قبرهای پهلو به پهلو را حفر می‌کردند و اعضای شبکه روشنایی یک به یک جسدهای وابستگان خود را برای دفن در این تپه می‌آوردند.

ضیا که برادر و علی محمد که نواسه اش را در این حمله از دست داده‌اند، مسئول اصلی این رویداد را سران حکومت دانسته چنین می‌گویند:

"حمله انتحاری شد، برادرم شهید شد، پسر کلانش ده ساله است و پسر کوچکش سه سال دارد، عامل اصلی دولت است چرا نمی‌تواند امنیت دولت را بگیرد. آیا اینها بخاطر کدام چور و چپاول رفته بود، آیا بخاطر کدام بی نظمی رفته بود، تظاهرات کرده بود و تظاهرات حق مدنی هر شهروند است."

"نواسه ام است چهارده یا پانزده ساله بود، خواست من این است که مردم پشت این وطن فروشان را نگیرند این‌ها تمام مردم را قتل و برباد کردند، خداوند در کمر این ها بزند."

این اظهارات پس از آن بیان می‌گردد که روز شنبه حمله کننده انتحاری در میان جمع از مظاهره کنندگان جنبش روشنایی در کابل که خواستار انتقال برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان بودند خود را منفجر کرد.

به اساس معلومات وزارت داخله افغانستان در این رویداد ۸۰ تن از معترضان کشته و بیش از ۲۳۱ تن دیگر زخم برداشتند.

پس از وقوع این رویداد، رئیس جمهور غنی ضمن غمشریکی با خانواده‌های قربانیان تأکید کرد که انتقام خون کشته شده‌گان این رویداد را خواهد گرفت

از سوی دیگر وضعیت در شفاخانه‌های شهر کابل هنوز هم خوب دیده نمی‌شود.

اگر چه مسئولان شفاخانه‌های شهر کابل می‌گویند که تعداد زیاد از زخمی‌‎ها را دوباره مرخص نموده‌اند، اما باز هم تعداد کثیر خانواده‌ها در عقب دروازه‌های شفاخانه ها دیده می‌شوند.

حسین، محمد علی و محمد لطیف سه زخمی این رویداد چشم دید خود را چنین بیان کردند.

" در آغاز نیروهای امنیتی امنیت را خوب درست گرفته بودند و باز بعداً آمدند و گفته که دیگر امنیت تان را خودت تان بگیرید."

" ما به طرف دهمزنگ روان بودیم، دیدم که یک دفعه ما را به آسمان بلند کرد، دیدم که از پایم خون جاریست و زخم کلان برداشته است، ایستاده شدم سه چهار قدم دویدم پس افتادم، که آواز دوم انفجار را شنیدم."

" من بودم، خانمم بود و یک پسر ده ساله ام. خانمم زخمی است اما پسرم لطف خداوند خوب است. خانمم از قسمت بغل زخم برداشته و زخمش عمیق است و از من نسبت به وی سطحی تر است."

نظر به گفته‌های داکتر محمد ناصر نصیب رئیس شفاخانه استقلال، بعد از وقوع حمله تا حال از میان هشتاد و هشت زخمی شصت تن آنها را بعد از تداوی مرخص نموده و یا به شفاخانه های مربوط برای درمان فرستاده‌اند.

از سوی دیگر مردم عام نیز حکومت را مسئول این رویداد دانسته اما می‌گویند که ترتیب کنندگان مظاهره نیز مقصر هستند.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG