لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

تعداد نیروهای امریکایی در شرق افغانستان افزایش می‌یابد


مقامات افغان و امریکایی می‌گویند اردوی امریکا به منظور عملیات علیه داعش، شمار نیروهایش را در شرق افغانستان افزایش می‌دهد که هدف اصلی این اقدام عقب زدن پیشرفت‌های این گروه در مناطق شرقی سرحد با پاکستان است.

جنرال جان نیکولسن قوماندان ارشد قوای امریکایی در افغانستان می‌گوید، از صلاحیت خاصی استفاده می‌کند که بر اساس آن منابع بیشتر به شمول قوای زمینی را برای عملیات‌های کوتاه مدت ضد تروریزم به کار گیرد.

جان نیکولسن قوماندان ارشد قوای امریکایی در افغانستان
جان نیکولسن قوماندان ارشد قوای امریکایی در افغانستان

وی در جریان مصاحبه با روزنامۀ والستریت ژورنال گفت:

" اگر نیاز داشته باشم می‌توانم منابع بیشتر را به افغانستان بخواهم و این می‌تواند برای ماموریت اکتشافی باشد، می‌تواند منابع هوایی یا زمینی باشد."

او گفت: "ما این بار منابع اضافی را خواستیم و اگر برای سرکوب داعش نیاز باشد، بازهم خواهیم خواست."

اعزام قوای اضافی به افغانستان نمایانگر تشدید خشونت‌ها در جنگ پانزده ساله در این کشور است. اعزام این قوا در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای سرکوب شورش‌های طولانی طالبان جریان دارد.

رئیس جمهور بارک اوباما در ماه جنوری به قوای کشورش مهلت بیشتر داد تا علیه داعش اقدام کنند. وی همچنان ماه گذشته به قوایش صلاحیت بیشتر در حملات تهاجمی علیه طالبان را داد.

اوباما همچنان گفت: پلان دارد خروج نیرهایش از افغانستان را بطی ساخته و ۸۴۰۰ سرباز امریکایی تا پایان سال جاری میلادی در افغانستان باقی می‌مانند. این رقم در حال حاضر ۹۸۰۰ تن است.

یک مقام ارشد امریکایی گفته است، قوای اضافی که قرار است در افغانستان فعالیت داشته باشد شامل نیروهای که در افغانستان باقی می‌مانند نیست، زیرا این عساکر بخشی از قوای ضد تروریزم جهانی اردوی امریکا اند و بعد از تکمیل کردن هر عملیات در افغانستان، این کشور را ترک می‌کنند.

جنرال جان نیکولسن گفته است چنین عملیات‌ها در سراسر منطقه صورت گرفته است و به شکل دوره‌یی به تقاضای قوماندانان موجود در جبهات منطقه، به هرجا فرستاده می‌شوند.

جنرال جان نیکولسن گفته است، در حال حاضر از صلاحیت خاصی استفاده می‌کند که به وی اجازه می‌دهد منابع بیشتری را برای عملیات‌های کوتاه مدت ضد تروریستی به افغانستان بخواهد.

این مقام ارشد نظامی امریکایی گفت، به این قوای اضافی عملیاتی، صلاحیت ماموریت‌های داده شده که در آن بر قرارگاه‌ها و مواضع داعش در ولسوالی‌های اچین و کوت ننگرهار تمرکز می‌کنند.

این مقام امریکایی گفته است، اولین مرحله این عملیات که به یورش سبز مسمی است شامل حملات هوایی و ماموریت‌های کشتار و دستگیری قوماندانان دشمن است. وی از دادن جزییات در مورد شمار قوای دخیل در چنین عملیات‌ها خودداری کرد.

قوماندانان افغان در محل گفته اند این عملیات در یک هفته گذشته صورت گرفته است.

حاجی حیات خان رهبر یکی از ملیشه‌های ضد داعش در شرق افغانستان گفته است: "نیروهای امریکایی به روز جمعه در ولسوالی کوت مستقر شدند، ما از سوی نیروهای ایتلاف حمایت هوایی می‌شویم."

به گفته جنرال محمد زمان وزیری قوماندان قوای افغان در شرق افغانستان، مرحله بعدی شامل مستقر شدن نیروهای زمینی افغان برای تصفیه منطقه به حمایت نزدیک هوایی قوای افغان و امریکایی خواهد بود.

وی گفت: "ما داعش را در جریان یک ماه با حملات هوایی و عملیات نیروهای خاص هدف قرار خواهیم داد و ماه آینده، عملیات زمینی را علیه آنها آغاز خواهیم کرد."

با خروج قوای خارجی در سال ۲۰۱۴ جنگجویان داعش در بعضی ولسوالی‌های ننگرهار حضور یافتند و از همان وقت به اینطرف در تلاش گسترش حضور و جلب و جذب جنگجویان بوده‌اند.

این گروه هفته گذشته یک حمله خونین انتحاری را در کابل انجام داده که باعث کشته شدن بیش از ۶۰ تن شد.

XS
SM
MD
LG