لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

ارگ: موقف کابل در برابر اسلام آباد واضح تر از گذشته شده‌است


حکومت افغانستان می‌گوید موقف افغانستان در قبال پاکستان نسبت به گذشته واضح تر شده‌است.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان این موضوع را در واکنش به تحلیل‌های گفته که گویا افغانستان در برابر پاکستان به پا ایستاده‌است.

کابل می‌گوید که اقدام هایش در برابر پاکستان نباید به معنای تغییر موقف و موضع تلقی شود.

حکومت افغانستان می‌افزاید پالیسی و موقف اش در برابر هیچ کشور به ویژه پاکستان تغییر نکرده‌است بل افغانستان می‌خواهد تا با توجه به منافع ملی اش، موقف خود را برای آن‌کشور واضح تر سازد.

کابل در حالی در این مورد سخن می‌گوید که پیش از این رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که یک نوع تغییر موضع در سیاست‌های افغانستان در قبال پاکستان به وجود آمده‌است.

نشریه امریکایی نشنل انترست در یک مقاله به همین موضوع اشاره کرده و اظهارات شماری از افغان‌ها را برداشته که سیاست محتاطانه را کنار گذاشته اند و رو در رو بالای پاکستان انگشت انتقاد برداشته‌اند.

چخانسوری: موقف افغانستان واضح تر از گذشته شده‌است.
چخانسوری: موقف افغانستان واضح تر از گذشته شده‌است.

اما هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت موقف این‌کشور واضح تر از گذشته شده‌است.

چخانسوری گفت:

"سیاست خارجی افغانستان استوار بر منافع ملی افغانستان است و در روابط دو جانبه با ممالک دیگر به خصوص پاکستان، ما توانستیم که در بین روابط یک وضاحت روشنتری را به میان آوریم. فکر نکنم که بتوانیم بگوئیم موقف افغانستان تغییر کرده. موقف افغانستان واضح تر شده، روشن تر شده شما میدانید که ما چی می‌خواهیم و آنها چی می‌خواهند."

سخنگوی ریاست جمهوری همچنان افزود که مهم ترین تقاضای حکومت افغانستان از پاکستان مبارزۀ جدی با تروریزم‌است اما به گفتۀ وی، پاکستان در این مورد، با وجود توافق‌های گذشته اقدام جدی نکرده‌است.

کابل می‌گوید فرقی میان تروریزم خوب و بد وجود ندارد و هر کی به آن اهمیت می‌دهد، فرجامش را بپذیرد.

هارون چخانسوری در ادامۀ صحبت با رادیو آزادی، تروریزم را دشمن مشترک دانست.

چخانسوری: تروریزم دشمن مشترک است.
چخانسوری: تروریزم دشمن مشترک است.

وی گفت:

" وضاحت کامل وجود دارد که تروریزم بد و خوب وجود ندارد. علیه تروریزم باید مبارزه مشترک صورت گیرد تروریزم دشمن مشترک است. به این خاطر می‌توانیم واضح تر صحبت کنیم و بگوئیم که این مسائل‌است و باید روی آن مشترکاً کار شود. اگر روابط میان دو مملکت و دو دولت نباشد، خدا نخواسته نتیجۀ آن منفی خواهد شد و قیمت آن‌را شاید ممالکی بپردازند که تفاوت بین تروریزم خوب و بد دارند."

برخی باورمندی‌ها اینست که موقف حکومت افغانستان در برابر پاکستان پس از آن شدید تر شد که آن‌کشور نه تنها به تحمل پذیری افغانستان توجهی نکرد بلکه مداخله و دست بازی هایش را ادامه داد.

نشریه امریکایی نشنل انترست به تلاش‌های رئیس جمهور اشرف غنی اشاره کرده می‌گوید: وی در روزهای نخست کاری اش، بیشترین توجه را به بهبود روابط با اسلام آباد متمرکز کرد.

این روابط در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی به خاطری بحرانی شده بود که کرزی پاکستان را به پناه دادن به طالبان در خاک آن‌کشور و دست داشتن پاکستان در نا امنی‌های افغانستان متهم می‌کرد.

اما رئیس جمهور غنی برای بهبود روابط، در روزهای نخست کاری اش، پیشنهاد کمک‌های نظامی از جانب هند را که رقیب مهم پاکستان است، به تعویق انداخت. اما دیری نگذشت که آقای غنی به این کار غور دوباره کرد.

حکومت افغانستان پارسال"آی. اس. آی." را به خاطر حامی بودن گروه طالبان عنوان کرد.
حکومت افغانستان پارسال"آی. اس. آی." را به خاطر حامی بودن گروه طالبان عنوان کرد.

حکومت افغانستان پارسال ادارۀ استخبارات پاکستان یعنی "آی. اس. آی." را به خاطر حامی گروه طالبان عنوان کرد که ملا محمد عمر رهبر پیشین این گروه در یک شفاخانۀ کراچی در گذشت.

با این هم کابل می‌گوید اگر پرسشی در این مورد وجود دارد، نباید فراموش شود که اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده در نزدیک یک پایگاه نظامی در ایبت آباد پاکستان پیدا شده‌بود.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG