لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۵۰

استفاده از مواد نیروزا باز هم بر مسابقات "ریو" سایه افگنده‌است


تعداد زیاد کشورها از روسیه گرفته تا قرغزستان در بازی‌های دیروز مسابقات المپیک در ریو دی جینیرو در برازیل به مدال‌ها دست یافتند ولی دوپنگ یا استفاده از مواد نیروزا باز هم بر این مسابقات سایه افگنده‌است.

کمیتۀ بین‌المللی المپیک اعلان کرد که مدال نقره را که یک ورزشکار اوکراینی بنام "اولیکسندر پیاتنیاتسیا" در مسابقات المپیک سال ۲۰۱۲ برنده شده‎است از او پس می‎گیرد چون آزمایش دوباره وی آثار مواد نیروزا را در ادرار او نشان داد.

نبود ورزشکاران وزن بردار مشهور از روسیه، قزاقستان، بیلاروس و چند کشور دیگر فضای رقابت در این بازی را ضعیف ساخت و چند ورزشکار از قرغزستان و قزاقستان فقط به مدال‎های برونز دست یافتند.

بیش از صد ورزشکار روسی از اشتراک در این مسابقات ممنوع شده‎اند.
بیش از صد ورزشکار روسی از اشتراک در این مسابقات ممنوع شده‎اند.

روسیه که از تعزیرات استفاده از مواد نیروزا بیشتر متضرر شده و بیش از صد ورزشکار این کشور از اشتراک در این مسابقات ممنوع شده‎اند باز هم توانسته که به یک شمار قابل ملاحظۀ مدال‎های برونز و طلا دست یابد.

ورزشکار روسی بنام خاسان خالمرزاییف با شکست دادن حریف امریکایی خود در وزن ۸۱ کیلو گرام دومین مدال جودو را برای روسیه کمایی کرد.

خالمرزاییف ۲۲ ساله گفت که این مدال را برنده شد چون زندگی در کوهسارهای انگوشیتیای قفقاز استعداد مبارزه را به وی بخشیده‎است.

تیم جمناستک زنان روسیه نیز بعد از پیروزی شگفت انگیز و دشوار بر تیم چین به یک مدال قابل اعتبار نقره دست یافت.

این بازی مدت چندین سال در انحصار چین و امریکا بود.

مدال طلای این بازی را امریکا برنده شد.

قرغزستان اولین مدال خود در مسابقات جاری در ریو دی جینیرو و چهارمین مدال در عموم بازی‎های المپیک را پس از آن برنده شد که ورزشکار وزن بردار عزت ارتیکوف به مدال برونز در وزن ۶۹ کیلو گرام دست یافت.

او سپس به خبرنگاران گفت که این یک خبر بزرگ برای او وهمۀ مردم قرغزستان است.

XS
SM
MD
LG