لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۲

حامد کرزی از هند خواست که در تجهیز نیروهای افغان کمک کند


حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان از هند خواسته تا با نظامیان افغان کمک‎های همه جانبه کند.

در نتیجه تلاش‌ها برای جلب کمک‌های خارجی برای نظامیان افغان، این بار رئیس جمهور پیشین افغانستان از هند خواسته تا نظامیان افغان را در بخش‌های هوایی و زمینی کمک کند.

حامد کرزی در مصاحبه با رسانه‌های هندی، گفته است که هند می‌تواند در تجهیز، تمویل و آموزش نیروهای افغان نقش فعال را بازی کرده و این کمک‌ها موثر ثابت شده‌است.

آقای کرزی در جریان سفرش به هند در مصاحبه با رسانه‌های، اکسپرس انلاین، وایر، ایکس نیوز و چند رسانه دیگر تأکید بیشتر بر کمک نظامی هند با افغانستان داشته است.

حامد کرزی در مصاحبه با آژانس خبری وایر گفته است:

"ما برای تقویت نظامیان افغان و بلند بردن ظرفیت‌های آنان خواستار کمک نظامی هند هستیم. در بخش هوایی و زمینی هند می‌تواند ما را کمک کند و در بخش آموزش هند برای آموزش پولیس و اردو مراکز بزرگ دارد، کمک اسلحه و دیگر تجهیزات از سوی هند برای نظامیان افغان نیز قابل قدر است."

آقای کرزی گفته است که گروه دولت اسلامی یا داعش یک گروه تروریستی خارجی و تحمیل شده بالای منطقه است و باید برای از بین بردن آن همه کشورهای منطقه بشمول هند یکجا کار کنند.

هند در بخش آموزش و تجهیز نیروهای هوایی پیش از این همکاری کرده و در جریان امسال چهار فروند هلیکوپتر نظامی به افغانستان کمک کرد.

چندی قبل سفیر هند در کابل گفته است که این کشور در نظر دارد تا استادان نظامی‌اش را به هدف آموزش نیروهای امنیتی افغان نیز به افغانستان بفرستد.

مقام‌های امنیتی افغان کمک‌های نظامی خارجی را برای از بین بردن تروریستان بسیار موثر می‌دانند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان هر چند در مورد سخنان آقای کرزی تبصره نکرد، اما گفت که خواهان ادامه کمک‌های هند برای تقویت و بلند بردن ظرفیت نیروهای افغان اند.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی افزود:

"هندوستان یک دوست استراتیژیک افغانستان است و باید در کنار ما ایستاده شود، بدون شک با ما کمک کرده و در بخش نظامی نیز همکار ما بوده‌است. از این لحاظ ادامه کمک های هند برای بلند بردن ظرفیت نیروهای افغان تأثیر مثبت دارد."

برخی از کارشناسان نظامی با آنکه کمک تجهیزات به نیروهای امنیتی افغان را مهم می‌خوانند، اما می‌گویند که برای استفاده از این تجهیزات باید ظرفیت نیروهای امنیتی افغان بلند برده شود.

صدیق ساحل یکی از این کارشناسان می‌گوید که هنوز هم در بخش هوایی مشکلات موجود است و به گفته وی هر قدر که نیروی هوایی تقویت گردد به همان اندازه عملیات نیروهای امنیتی افغان پُر دستآورد خواهد بود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG