لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

بند برق سلما فردا توسط رهبران افغانستان و هند افتتاح می‌شود


رئیس جمهور اشرف غنی و صدراعظم هند نریندرا مودی قرار است، فردا (شنبه) در مراسم افتتاح بند برق دوستی افغان - هند (سلما) در هرات اشتراک کنند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، رهبران هر دو کشور روی انکشاف روابط اقتصادی، امنیتی و نظامی بین افغانستان و هندوستان، نیز گفتگو می‌کنند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"رئیس جمهور افغانستان و صدراعظم هند روز شنبه بند دوستی افغان- هند را افتتاح خواهند کرد.در ضمن راجع به افغانستان و منطقه بحث خواهند داشت و از اینکه روابط اقتصادی و همکاری‌های امنیتی و نظامی هند برای افغانستان اهمیت زیاد دارند، در این مورد هم صحبت می‌شود و تصامیم گرفته خواهند شد."

پس از انتخاب نریندرا مودی به حیث صدراعظم هندوستان، این کشور همکاری‌های نظامی و امنیتی خود با افغانستان را افزایش داده‌است.

این دومین سفر رسمی صدراعظم هند به افغانستان پس از انتخاب‌اش به مقام صدرات به شمار می‌رود.

وزارت امور خارجه هند در صفحه انترنتی خود نوشته که افتتاح بند برق سلما یا بند دوستی افغان - هند نشان دهندۀ تعهد این کشور در انکشاف و بازسازی افغانستان می‌باشد.

وزارت امور خارجه هند می‌گوید که روی پروژه این بند یک و نیم هزار انجنیر هندی و افغان از سال‌ها به این سو تحت شرایط خیلی دشوار کار کرده‌اند که اکمال آن نشان دهندۀ پیروزی تلاش‌های دو کشور می‌باشد.

نریندرا مودی صدراعظم هند در ماه دسمبر سال ۲۰۱۵ میلادی در اولین سفر رسمی‌اش به افغانستتان ساختمان شورای ملی را که به کمک هند اعمار گردیده، افتتاح کرد. آقای مودی آن را به عنوان تحفه به مردم افغانستان اعطا نمود.

نریندرا مودی در سخنرانی‌اش در افتتاح این ساختمان تأکید کرد که همۀ کشورهای منطقه در ثبات و بازسازی افغانستان، باید مسئولیت‌شان را ادا کنند.

بند برق سلما که اکنون بنام بند برق دوستی افغان - هند یاد می‌شود، بر بالای دریای هریرود اعمار گردیده‌است. این بند به مصرف ۲۷۰ میلیون دالر ساخته شده و توانایی تولید ۴۲ میگاوات برق را دارد.

بند برق سلما علاوه بر تولید انرژی برق، حداقل ۷۵ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند.

XS
SM
MD
LG