لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۹

عبدالله عبدالله: راه برای اصلاح نظام انتخاباتی هموار شد


پس از آنکه پیش‌نویس طرح قانون انتخاباتی از سوی حکومت وحدت ملی تائید شد، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان از هموار شدن راه اصلاح نظام انتخاباتی سخن می‌زند.

آقای عبدالله روز سه شنبه در نشست خبری به ارائۀ نتایج یک سروی مرکز مطالعات ستراتیژیک افغانستان در پیوند به قانون اساسی، در کابل گفت با پیشرفت‌های در قانون انتخابات راه برای آوردن اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات باز شده‌است.

عبدالله: با پیشرفت‌هایی در قانون انتخابات، راه برای آوردن اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات باز شده‌است.
عبدالله: با پیشرفت‌هایی در قانون انتخابات، راه برای آوردن اصلاح نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات باز شده‌است.

آقای عبدالله می‌گوید:

"یک پیشرفتی در مورد قانون انتخابات آمد، روز گذشته یک فیصله صورت گرفت که انشاءالله در راستای امور اصلاحات انتخاباتی است و راه را برای برگزاری انتخابات باز می‌گرداند."

یک روز قبل از این، ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که طرح تعدیل شدۀ قانون انتخابات از سوی کابینه این کشور تائید شده‌است.

حکومت وحدت ملی می‌گوید، این پیش‌نویس پس از تغییرات پیشنهاد شده به شکل فرمان تقنینی از سوی اشرف غنی امضا خواهد شد.

برگزاری انتخابات بگونه تک کرسی که بر اساس آن باید ولایات به چند حوزه انتخاباتی تقسیم گردند و نامزدان تنها حق برنده شدن را در یک حوزه انتخاباتی داشته باشند، در نظرداشت عادلانه بودن انتخابات، شفافیت انتخاباتی و عمومی بودن این روند در این تعدیل گنجانیده شده‌است.

پس از رد دومین فرمان تقنینی رئیس جمهور در پیوند به اصلاح نظام انتخاباتی، رهبران حکومت وحدت ملی تصمیم بر ایجاد پیش‌نویس طرحی گرفتند که بر اساس آن بدون فرستادن کدام فرمان به ولسی جرگه، کار روی اصلاح نظام انتخاباتی آغاز گردد.

اما شماری از ناظران انتخابات این پیش‌نویس را با نقیصه‌های همراه می‌دانند و برگزاری انتخابات را با نظرداشت آن چالش برانگیز می‌گویند.

سپین‌غر: در بخشی از این طرح که باید ولایت‌ها به چند حوزه انتخاباتی تقسیم گردند ساحه رقابت برای دیگر نامزدان محدود می‌شود.
سپین‌غر: در بخشی از این طرح که باید ولایت‌ها به چند حوزه انتخاباتی تقسیم گردند ساحه رقابت برای دیگر نامزدان محدود می‌شود.

جانداد سپین‌غر رئیس دیده‌بان انتخابات یا اکسین می‌گوید در بخشی از این طرح که باید ولایت‌ها به چند حوزه انتخاباتی تقسیم گردند و نامزدان تنها حق برنده شدن را در یک حوزه انتخاباتی داشته باشند، ساحه رقابت را برای دیگر نامزدان محدود می‌سازد.

آقای سپین‌غر می‌افزاید:

"ما امیدوار هستیم این قانون با وجود نقایص راه را برای برگزاری انتخابات باز گرداند، در مسئله تک کرسی، بُعد مثبت آن نماینده‌گی عادلانه را تأمین خواهد کرد اما بُعد منفی آن با شرایط کنونی ما مناسب نیست، کمیسیون ظرفیت آن را ندارد و رقابت را برای نامزدانی که از زورمندان محلی هراس دارند و در حوزه‌های خود رقابت نمی‌توانند، تنگ‌تر می‌سازد."

اما شماری از احزاب سیاسی می‌گویند حکومت اراده اصلاح در نظام انتخاباتی را ندارد و تصمیم برای ایجاد پیش‌نویس طرح قانون انتخابات تنها نباید به کابینه و یا کمیسیون اصلاحات انتخاباتی منحصر باشد.

انوارالحق احدی رهبر جبهه نوین ملی افغانستان تأکید می‌ورزد که فرمان تقنینی بدون توافق احزاب بر اصلاح نظام انتخاباتی، غیر مسئولانه است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG