لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

افضلی: عدم دسترسی مردم به اطلاعات باعث فاصله‌شان با حکومت می‌شود


کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات می‌گوید، اگر اطلاعات در اختیار مردم قرار داده نشود فاصله میان مردم و حکومت بیشتر خواهد شد.

مسئولین این کمیسیون می‌گویند، هنوز هم مشکلات در بخش شریک ساختن اطلاعات با مردم از سوی نهادهای حکومتی وجود دارد.

سید اکرام افضلی رئیس این کمیسیون روز دوشنبه در مراسم آغاز کمپاین زیر نام "ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات در افغانستان" از حکومت خواست تا اطلاعات را به موقع با مردم شریک سازد.

وی گفت در غیر این صورت فاصله میان مردم و حکومت بیشتر شده و وضعیت حکومتداری بدتر خواهد شد.

سید اکرام افضلی رئیس کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات
سید اکرام افضلی رئیس کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات

وی افزود:

"حکومت مسئولیت دارد تا اطلاعات دقیق را به موقع در دسترس شهروندان خود قرار دهد و بدون انجام چنین کاری امکان ندارد تا مسئولین بخصوص سخنگویان و سایر مراجع اطلاع رسانی مسئولیت خود را بشکل درست‌اش ادا بکنند، اگر این وضعیت ادامه یابد فاصله بین مردم و حکومت بیشتر می‌شود، مردم در خلای اطلاعات قرار می‌گیرد و این مسئله وضعیت حکومتداری را در افغانستان بدتر می‌سازد، بناءً حکومت در این عرصه باید توجه جدی بکند."

آقای افضلی گفت، مراجع مسئول که بدون دلایل مؤجه اطلاعات را به موقع لازم آن با مردم و رسانه‌ها شریک نسازند از سوی کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات به لوی څارنوالی معرفی خواهند شد.

کمپاین "ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات در افغانستان" برای یک ماه به هدف آگاهی دهی عامه از حق دسترسی به اطلاعات، راه اندازی شده‌است.

مسئولین این کمپاین گفتند، در بیشتر موارد عدم آگاهی مردم سبب شده تا آنان از دسترسی به اطلاعات محروم بمانند.

قانون دسترسی به اطلاعات در سال ۱۳۹۳ تصویب شد و برای دستیابی به اهدافی که در این قانون ذکر شده نزدیک به یکسال قبل کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات ایجاد گردید.

با آنکه اعضای این کمیسیون می‌گویند دستآوردهای در این عرصه داشته‌اند، اما شماری از خبرنگارانی که در مراسم آغاز کمپاین "ترویج و تقویت فرهنگ دسترسی به اطلاعات در افغانستان" حضور داشتند از عدم همکاری مسئولین حکومتی برای ارائه اطلاعات شکایت داشتند.

اما ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، مشکلی جدی در بخش شریک ساختن اطلاعات از سوی حکومت وجود ندارد.

امید میثم معاون سخنگوی این ریاست در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان

"مشکلات جدی در بخش اطلاع رسانی از جانب حکومت وجود ندارد، ممکن است بخشی از کارهای استخباراتی که در داخل نظام جریان دارد مصلحت ملی شریک ساختن آن را ایجاد نکند، اما آنچه که نیاز است تا مردم از آن آگاهی حاصل کنند ما به آن احترام داریم، همیشه در خدمت مردم بودیم و هستیم."

این در حالیست که دانش کروخیل یک عضو کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات از رسانه‌ها خواست تا با آنان همراه شده و برای بدست آوردن حق اساسی دسترسی به اطلاعات بر حکومت فشار بیآورند.

اعضای این کمیسیون همچنان تأکید کردند که حکومت زمانی می‌تواند مؤفق باشد که عملکرد آن شفاف بوده و از هر سو برای مردم قابل مشاهده باشد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG