لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

افغانستان در مورد مهاجرین روی یک سند با اتحادیه اروپا کار می‎کند


وزارت مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان می‎گوید برای بازگشت مهاجرین افغان از اروپا روی یک سند مشترک با اتحادیه اروپا کار می‎کند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت گفت که این سند در نشست بروکسل امضا خواهد شد.

آقای میاخیل روز دوشنبه افزود که این سند شامل بسته‎های کمکی، ایجاد مراکز حرفوی اشتغال‌زا و دیگر امکانات و تسهیلات می‎شود.

میاخیل: قرار است این سند در نشست بروکسل با کشورهای میزبان به امضا برسد.
میاخیل: قرار است این سند در نشست بروکسل با کشورهای میزبان به امضا برسد.

وی افزود:

"این سند هنوز نهایی نشده و ما روی این سند با جرمنی، فنلند و اتحادیه اروپا کار می‎کنیم و قرار است این سند در نشست بروکسل با کشورهای میزبان به امضا برسد."

این درحالیست که برخی از کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ناروی و فنلند که با بیشترین درخواست‎های پناهنده‌گی روبرو بوده‌اند، از حکومت افغانستان خواسته‌اند برای بازگرداندن پناهنده‌گانی که درخواست‎های آن‎ها رد می‎شود، همکاری کند.

از سوی هم وزارت امور خارجه افغانستان پیشنهاد کرده‎است که هر هفته ۵۰ تن از مهاجرین افغان که پناهنده‌گی آنان در آلمان پذیرفته نشده‎است، به کابل باز گردانده شوند.

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز گفته‎است باید محدودیت‌های افغانستان درک شود و تطبیق تمام قوانین و موضوعات حقوقی و بررسی درخواست‌های پناهنده‌گی مراعات گردد.

از سوی هم ریاست اجرائیه می‎گوید که رضایت مهاجرین برای برگشت یک شرط اساسی حکومت افغانستان است.

این ریاست می‎گوید که باید قوانین و پالیسی‎های بین‌المللی رعایت شود و حکومت افغانستان اخراج اجباری را هرگز نمی‎پذیرد.

فیصل: حکومت افغانستان هنوز هم تلاش دارد که نخست از همه رضایت مهاجرین در نظر گرفته شود.
فیصل: حکومت افغانستان هنوز هم تلاش دارد که نخست از همه رضایت مهاجرین در نظر گرفته شود.

جاوید فیصل سخنگوی ریاست اجرائیه گفت:

"کسانیکه واجد شرایط اند در همان کشور می‌مانند، حکومت افغانستان هنوز هم تلاش دارد که نخست از همه رضایت مهاجرین در نظر گرفته شود و این در اولویت حکومت ‎است."

این در حالیست که بر اساس گزارش‌ها حکومت افغانستان قبل از این گفته‌بود که افغانستان هزینه برگشت دوباره مهاجران را فراهم کرده نمی‌تواند.

تا اکنون آمار دقیقی از تعداد افغان‌های متقاضی پناهنده‌گی اروپا مشخص نشده‎است اما وزارت مهاجرین کشور اعلام کرده‎است که حدود ۲۵۰ هزار تن از شهروندان افغانستان بخاطر کسب پناهنده‌گی و بعد از سپری نمودن مشقات به کشورهای اروپایی رفته‎اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG