لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

تیفا: حکومت تلاش می‌کند که اصلاح انتخاباتی به چالش مواجه شود


تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‎گوید، عدم تفاهم میان ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه روی محتوای طرح تعدیل قانون انتخابات باعث شده‌است که تا اکنون این قانون توشیح نشود.

رئیس این بنیاد روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که حکومت غیر مستقیم تلاش دارد تا موضوع اصلاح انتخاباتی، قبل از رسیدن به یک نتیجه با چالش مواجه گردد.

محمد نعیم ایوب‌زاده رئیس این بنیاد می‎گوید که حکومت برای آوردن اصلاح نظام انتخاباتی اراده کامل ندارد.

ایوب زاده: حکومت برای آوردن اصلاح نظام انتخاباتی اراده کامل ندارد.
ایوب زاده: حکومت برای آوردن اصلاح نظام انتخاباتی اراده کامل ندارد.

وی افزود:

"معلوم می‎شود که ریاست اجرائیه و ریاست جمهوری هنوز هم روی محتوای طرح کار شده تفاهم نکرده‎اند این عدم تفاهم باعث شده تا نتوانند فرمان را توشیح کنند متأسفانه اراده به این کار وجود ندارد غیر مستقیم تلاش دارند که بحث‎های انتخاباتی را طوری مطرح کنند که قبل از رسیدن به یک نتیجه به یک چالش مواجه شود."

رخصتی تابستانی اعضای شورای ملی افغانستان به پایان رسید، اما تا اکنون از توشیح طرح تعدیل قانون انتخابات خبری نیست.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از رد دومین فرمان تقنینی در مورد اصلاحات انتخاباتی از سوی شورای ملی، خواستار نظر دهی کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی در این باره شد.

این کمیسیون پس از چند روز بر اساس ماده ۷۹ قانون اساسی افغانستان گفت که رئیس جمهور می‌تواند هر نوع فرمان تقنینی را در ایام رخصتی شورای ملی در مورد انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی صادر نماید.

با آنکه پیش‌نویس قانون انتخابات تکمیل شده و از سوی کابینه افغانستان مورد تصویب قرار گرفت اما تا کنون از سوی رئیس جمهور توشیح نشده‎است.

مرتضوی: مصوده کار شده قانون انتخابات در کابینه تائید شده و بزودی توشیح خواهد شد.
مرتضوی: مصوده کار شده قانون انتخابات در کابینه تائید شده و بزودی توشیح خواهد شد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور در پاسخ به اینکه دیگر چقدر زمان را دربر خواهد گرفت تا این قانون از سوی رئیس جمهور امضا شود، چنین گفت:

"مصوده کار شدۀ قانون انتخابات در کابینه تائید شده و بزودی توشیح خواهد شد."

با آنکه ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید بزودی طرح تعدیل قانون انتخابات توشیح می‎شود اما آگاهان حقوقی می‎گویند پس از پایان رخصتی اعضای شورای ملی توشیح این طرح در مغایرت با قانون اساسی خواهد بود.

رنجبر: در رابطه به قانون انتخابات که این‎ها آن را امروز توشیح کنند مخالف روحیه قانون اساسی است.
رنجبر: در رابطه به قانون انتخابات که این‎ها آن را امروز توشیح کنند مخالف روحیه قانون اساسی است.

کبیر رنجبر یکی از این کارشناسان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"در حالات عاجل و اضطراری که دیگر راهی وجود نداشته باشد حق دارند تا فرمان تقنین را صادر کنند اما در رابطه به قانون انتخابات که این‎ها آن را امروز توشیح کنند مخالف روحیه قانون اساسی است."

در این حال فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‎گوید که حکومت در زمینه آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی وقت کشی کرده‎است.

مسئولین این نهاد می‎گویند که اصلاحات در انتخابات ایجاب فکتور‎های زمانی و اراده مستحکم را می‎کرد که حکومت در این زمینه کوتاه آمده‎است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG