لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

پاکستان مدت اقامت مهاجرین افغان را برای ۳ ماه دیگر تمدید کرد


پاکستان مدت اقامت مهاجرین افغان را در آن کشور برای سه ماه دیگر یعنی الی مارچ سال ۲۰۱۷ تمدید کرد.

در حالیکه به اساس گزارش‌ها روند عودت مهاجرین افغان از پاکستان تشدید یافته‌است، پاکستان از تمدید مدت اقامت افغان‌های مهاجر در آن کشور الی ماه مارچ سال آینده میلادی خبر می‌دهد.

در یک اعلامیه حکومت پاکستان آمده‌است که صدراعظم نواز شریف تصمیم در این مورد را به روز جمعه در اجلاس کابینه اتخاذ کرد.

این اعلان حکومت پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که بربنیاد گزارش ها، مقام‌های پاکستانی بر افغان‌ها فشار می‌آورند تا پیش از ضرب الاجل قبلی که ۳۱ دیسمبر امسال تعیین شده بود، آن کشور را ترک کنند.

در اعلامیه به نقل از آقای شریف گفته شده‌است که مهاجرین افغان "مهمانان" پاکستان اند و این اقدام برای حصول اطمینان از مصونیت آنها روی دست گرفته می‌شود.

مقام‌های کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان یا UNHCR به روز پنجشنبه گفتند که از ماه جولای به اینسو بیش از یکصد هزار تن از افغان‌های مهاجر از پاکستان به کشور‌شان عودت کرده‌اند.

از زمان سقوط رژیم طالبان به اینطرف این بالاترین رقم به حساب می‌آید.

قیصار خان افریدی سخنگوی UNHCR در مرکز عودت داوطلبانه بیرون از شهر پشاور در نزدیک سرحد افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفت که اکثریت این مهاجرین در جولای و آگست به کشور‌شان برگشته اند.

به اساس معلومات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، پیش از این صرف هفت هزار مهاجر در جریان شش ماه به افغانستان عودت کرده بودند.

در همین حال حاجی رحم الدین یک نماینده مهاجرین افغان در پاکستان به ولایت بغلان آمده تا وضعیت عودت این مهاجرین را که باشنده‌های اصلی این ولایت اند بررسی کند.

او به رادیو آزادی گفت که با سفیر افغانستان در پاکستان در مورد بازگشت این مهاجرین صحبت کرده‌است.

وی افزود:

" به سفیر صاحب دو- سه پیشنهاد کردیم و گفتیم که می‌خواهیم تا برویم به وطن آبایی خود و همچنان گفتیم از اینکه تعداد ما زیاد است چک ما از سوی ملل متحد در منطقه خود ما صورت گیرد و در آنجا زیاد انتظار نکشیم. بعد از عید می‌خواهیم که بیاییم. وی با ما موافقه کرد و سپس ما آمدیم تا جا‌های خود را بیبینیم."

UNHCR به دلایلی اشاره می‌کند که ممکن پروسه عودت مهاجرین افغان را از پاکستان شدت بخشیده باشد و آن شامل افزایش تشویش و عدم مصونیت مهاجرین در پاکستان می‌شود.

این اداره می‌گوید که مهاجرین به طور فزاینده در مورد آینده‌شان در پاکستان نگران اند.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که با وجود اطمینان مقام‌های پاکستانی در زمینه عدم بازداشت و یا اخراج نشدن مهاجرینِ دارای اسناد اقامت، سخت گیری در برابر خارجی‌های فاقد اسناد نیز سبب عودت مهاجرین شده‌است.

افزایش کمک مالی UNHCR به عودت کنندگان داوطلب از دوصد دالر به چهارصد دالر در ماه جون و کمپاین حکومت افغانستان تحت شعار " کشور من، کشور زیبای من" نیز از دیگر عوامل بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان خوانده می‌شود.

فرانسپرس می‌نویسد که هزاران مرد، زن و طفل در روز‌های اخیر برای تاییدی در یک مرکز برگشت داوطلبانه UNHCR در پشاور انتظار می‌کشیدند.

افریدی گفته است که آنها بعد از عید قربان انتظار افراد بیشتر را دارند و UNHCR در نظر دارد تا یک مرکز دیگر برگشت داوطلبانه را در پشاور ایجاد کند.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر حدود یک و نیم میلیون افغان به گونه قانونی و حدود یک میلیون دیگر به گونه غیر قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG