لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

اشرف غنی: افغانستان وابسته به بندر کدام کشور خاص نمی‌باشد


رئیس جمهور غنی می‌گوید که افغانستان وابسته به بندر کدام کشور خاص نبوده و حتی افغان‌ها می‌توانند جغرافیه را نیز تغییر دهند.

وی گفت که از لحاظ تجارتی و ترانزیتی این کشور در حالی بیرون شدن از انزوای جغرافیایی و در حال وصل شدن با منطقه و جهان است.

آقای غنی روز شنبه در مراسم بزرگداشت از هفته شهید در ارگ ریاست جمهوری گفت که افغانستان توانسته است با چین و ایران از طریق خط آهن وصل گردد.

به گفته آقای غنی، افغانستان در حال حاضر وابسته به بندر کدام کشور خاص نمی‌باشد.

رئیس جمهور غنی گفت:

"ما با بندر کدام کشور وابسته نیستیم که راه ما را ببندد، اگر آنان نشسته اند و فکر کرده‌اند که جغرافیه تغییر کرده نمی‌تواند افغان‌ها می‌توانند حتی جغرافیه را هم تغییر دهند و طوری آن را تغییر داد که فردا شما به عین راه نیاز خواهید داشت."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که برای اولین بار یک قطار آهن روز پنجشنبه گذشته از چین به افغانستان آمد و این کشور با ایران نیز از طریق خط آهن وصل گردید.

همچنان افغانستان داد و ستد تجارتی با هند را نیز از طریق بندر چابهار بگونه بی‌سابقه افزایش داده و صادرات میوه تازه افغانستان از طریق هوا به هند ادامه دارد.

از سوی دیگر شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز جمعه به رادیو آزادی گفت، پس از آنکه پاکستان بندر واگه را به روی تجار افغان بست، افغانستان نیز دست به اقدام بالمثل زده و از رفت و آمد لاری‌های آن کشور به آسیای میانه جلوگیری نمود.

در عین حال اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که محمد اشرف غنی در بخش‌های اقتصادی و تجارتی دست آورد‌های دارد اما می‌گوید که در این زمینه به کارهای بیشتر نیاز است.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

خانجان الکوزی معاون این اتاق گفت:

"خوشبختانه حالا ما با ازبکستان، ترکمنستان، تاجکستان و همچنان با چین و هندوستان روابط تجارتی داریم و بخش زیادی از مشکلات ما حل شده‌است. واقعیت این است که افغانستان حالا مملکت محتاج قبلی نیست و می‌تواند نیازمندی‌هایش را از راه‌های دیگر نیز مرفوع سازد."

رئیس جمهور افغانستان پیش از این گفته است که این کشور تلاش می‌کند با افزایش داد و ستد تجارتی با کشورهای دیگر اتکایش به پاکستان را کاهش دهد.

محمد اشرف غنی همچنان تأکید کرده‌است که افغانستان باید از موقعیت جغرافیایی‌اش استفاده کرده و از لحاظ ترانزیتی نقش پل میان کشورهای آسیای جنوبی و آسیایی میانه را ایفا کند.

هر چند افغانستان از لحاظ روابط تجارتی و ترانزیتی با جهان هنوز نیز سفر طولانی در پیش دارد، اما خانجان الکوزی با اشاره به روابط این کشور با چین، هند، ایران و کشورهای آسیای میانه می‌گوید که اتکا تجارتی و اقتصادی این کشور بر پاکستان واقعاً کاهش یافته است.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG