لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۵

انعکاس سفر غنی به هند در روزنامه های پاکستان و هند


سفر اخیر رئیس جمهور افغانستان به هند، بطور وسیع در مطبوعات هند و پاکستان انعکاس یافته‎است.

روزنامه داندین اکسپرس تحت عنوان " هند و افغانستان با ابراز نگرانی در مورد تروریزم، خواستار ختم صدور آن شدند" می‎نویسد:

هند و افغانستان روز چهارشنبه با ارسال یک پیام شدید به پاکستان خواستار ختم تمویل و ایجاد پناهگاه‎ها برای تروریستان شده، تصمیم گرفتند، مشارکت‎های امنیتی و دفاعی را تقویت بخشند.

به نوشته د اندین اکسپرس، این مسئله تاکید بالای این نکته می‎کند که حذف همه اشکال تروریزم بدون فرق گذاشتن بین آن‎ها، خیلی مهم بود.

رهبران این دو کشور با ابراز نگرانی، خواهان خاتمه بخشیدن به تمویل و حمایت از تروریستان، ایجاد محلات امن و پناهگاه‎ها بر ایشان به شمول آن‎هایی شدند که هند و افغانستان را مورد هدف قرار می‎دهند، ولی آن‎ها از پاکستان نام نگرفته‎اند.

د اندین اکسپرس: هند و افغانستان با ابراز نگرانی در مورد تروریزم، خواستار ختم صدور آن شدند.
د اندین اکسپرس: هند و افغانستان با ابراز نگرانی در مورد تروریزم، خواستار ختم صدور آن شدند.

روزنامه د ایشن ایج چاپ هند با اشاره به اعلامیه مشترک رهبران افغانستان و هند می‎نویسد:

صدراعظم هند آماده‎گی این کشور را در زمینه ایجاد ظرفیت‎ها در افغانستان ابراز کرد. رهبران دو کشور بر اساس توافقنامه ستراتیژیک بین هند و افغانستان تعهدات شان را در امر مبارزه با تروریزم و تقویت مشارکت‎های امنیتی و دفاعی ابراز کردند.

روزنامه د تایمز آف هندیا از محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نقل قول کرده‎است که روز چهارشنبه در جریان سخنرانی اش در انستیتوت مطالعات دفاعی دهلی، گفت:
"افغانستان یک کشور محاط به خشکه‎است، اما باز فکر می‎کند. پاکستان به بحر راه دارد، ولی مانند یک کشور محاط به خشکه فکر می‎کند."

به نوشته روزنامه دتایمز آف هندیا، رئیس جمهور غنی گفته‎است، افغانستان در چهار راه منطقه موقیعت دارد و دیگر یک کشور محاط به خشکه نیست. کسانی که مانع افغانستان می‎شوند، خود تجرید خواهند شد.

غنی: افغانستان یک کشور محاط به خشکه‎است، اما باز فکر می‎کند. پاکستان به بحر راه دارد، ولی مانند یک کشور محاط به خشکه فکر می‎کند.
غنی: افغانستان یک کشور محاط به خشکه‎است، اما باز فکر می‎کند. پاکستان به بحر راه دارد، ولی مانند یک کشور محاط به خشکه فکر می‎کند.

اما روزنامه د نیوز چاپ پاکستان تحت عنوان "از قلمرو افغانستان نباید برای فعالیت‎های ضد پاکستان استفاده شود" نوشته‎است:
داکتر ملیحه لودی نماینده دایمی پاکستان در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته‎است، پاکستان در برابر اتهامات از جانب برخی منابع از کابل خویشتنداری می‎کند.

به گفته وی، از خاک افغانستان نباید برای فعالیت‎های ضد پاکستان استفاده شود و پاکستان حاضر است در امر تحکیم صلح در افغانستان همکاری کند.

داکتر ملیحه لودی مسیر صلح افغانستان را دشوار، اما ممکن دانسته است. وی می‎گوید به مردم افغانستان ارتباط دارد که کدام مسیر را بر می‎گزینند.

XS
SM
MD
LG