لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

نگرانی‌ها در مورد افزایش بیماری کانگو در افغانستان


وزارت صحت عامه افغانستان موجودیت بیماری کانگو را در این کشور تائید کرده می‌گوید، از آغاز سال روان تا کنون ۷۱ واقعه مثبت این بیماری ثبت شده‌است.

مقامات این وزارت می‌گویند، به تازه‌گی ۵ تن از بیماران مصاب به مریضی کانگو در کشور جان باخته اند.

احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه روز یکشنبه به رادیو آزادی در مورد آخرین ارقام افراد مصاب به بیماری کانگو چنین گفت:

احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه افغانستان
احمد جان نعیم معین وزارت صحت عامه افغانستان

" ارقام جدید و گزارشات را که ما داریم دو واقعه آن در هلمند دیده شده و سه واقعه دیگر آن در ولایت غزنی دیده شده‌است در مجموع قبلاً در حدود ۶۶ واقعه بود ۵ واقعه دیگر را که هم اضافه نمایم ۷۱ واقعه می‌شود."

پیش از این وزارت صحت عامه افغانستان به رادیو آزادی گفته بود که ۱۲ تن که مبتلا به بیماری کانگو بودند جان باخته اند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه، واقعات این بیماری بیشتر در ولایات هرات و بادغیس دیده شده‌است.

مسئولان وزارت صحت عامه می‌گویند، کانگو بیماری ویروسی است و از یک انسان به انسان دیگر از طریق تماس نزدیک، ترشحات و سایر مایعات بدن انتقال می‌آبد.

از سوی هم داکتر زلمی نورزی رئیس شفاخانه انتانی کابل در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این شفاخانه بخاطر تداوی بیماری کانگو متخصصین و ادویه کافی وجود دارد.

وی افزود:

" به فضل خداوند ما همین حالا سرویس خود را داریم دو مریض همین حالا در بستر داریم وضعیت عمومی‌شان خوب است تداوی آن قسمیکه مرض توبرکلوز تداوی می‌شود، کانگو نیز تداوی می‌گردد."

در همین حال محب الله حلیمی رئیس بخش وترنری وزارت زراعت و مالداری به رادیو آزادی گفت، تدابیر، ارزیابی و برنامه‌های آگاهی دهی در مورد بیماری کانگو در مناطق که مردم آن با مواشی سر و کار دارند آغاز گردیده تا آنها مواشی شانرا در جاهای پاک نگهداری کنند.

داکتران نیز بخاطر جلوگیری از شیوع بیماری کانگو روی بیشتر شدن برنامه‌های آگاهی عامه تأکید کرده می‌گویند، لازم است تا برای مردم در قریه‌ها و دهات دور دست در مورد این بیماری معلومات داده شود.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG