لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

لوی څارنوالی: ۳ دوسیه فساد اداری به محکمه فرستاده می‌شود


لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید سه دوسیه مربوط به فساد اداری هفته آینده از سوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری نهایی و به محکمه فرستاده می‌شود.

این سارنوالی می‌گوید که کار مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری با قاطعیت و شفافیت جریان دارد.

بکتاش عزیزی رئیس دفتر لوی سارنوال افغانستان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، سه دوسیۀ فساد اداری که در پیوند به اختلاس و پولشویی است هفته آینده نهایی شده و به محکمه فرستاده می‌شود.

وی گفت:

"سه قضیه که یکی آن پولشویی و دو قضیه آن اختلاس است، تحقیق‌شان تکمیل شده در نیمه و یا اواخر هفته آینده به محکمه فرستاده می‌شود، جریان محکمه آن از شروع تا ختم علنی خواهد بود و شما در جریان قرار خواهید گرفت."

آقای عزیزی در مورد هویت افرادیکه به فساد در این سه قضیه متهم اند، جزئیات نداد.

مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری که نزدیک به یک و نیم ماه قبل آغاز به کار کرد، مسئولیت رسیده‌گی به تمامی قضایای سنگین جرمی مرتبط به فساد اداری را به عهده دارد.

تلاش‌ها به هدف کاهش فساد اداری در افغانستان در حالی جریان دارد که اخیراً سازمان شفافیت بین‌المللی، این کشور را در ردیف سوم کشورهای فاسد جهان قرار داد.

اما رئیس جمهور محمد اشرف غنی در هفته جاری گفت، کوشش‌های افغانستان در راستای مبارزه با فساد اداری توانسته اعتماد جامعه جهانی را به هدف جلب کمک‌ها بدست بیآورد.

از سوی دیگر کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید، در صورت که این سه دوسیه مربوط به افراد بلند پایه بوده و قبل از کنفرانس بروکسل نهایی شوند، دستآورد شمرده خواهد شد.

یما ترابی رئیس کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری
یما ترابی رئیس کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری

یما ترابی رئیس این کمیته در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:

"اگر قبل از کنفرانس بروکسل این سه قضیه نهایی شده و حکم در مورد آن صادر گردد، پیشرفت خوب محسوب خواهد شد، اما بشرط این‌که قضایایی نباشد که مربوط به افرادیکه در سطح پائین یا متوسط قرار داشته باشند باید مربوط افراد به سطوح بلند باشد."

در این میان دیده‌بان شفافیت افغانستان می‌گوید تا کنون هیچ مقام بلند رتبه‌ به جرم ارتکاب فساد اداری در این کشور مجازات نشده‌است.

سید اکرام افضلی رئیس این نهاد در صحبت با رادیو آزادی تأکید کرد که اصلاحات در راستای مبارزه با فساد اداری نباید قربانی ثبات سیاسی گردد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG