لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۱

هند و پاکستان همدیگر را به نقض آتش بس در کشمیر متهم کردند


هند و پاکستان یکدیگر را به نقض آتش بس در منطقه تحت مناقشۀ کشمیر متهم می‌کنند.

آغاز تنش‌های جدید از اوایل ماه سپتمبر گزارش داده می‌شود.

تنش‌ها میان این دو کشورِ جنوب آسیا روز پنجشنبه زمانیکه نیروهای هندی در منطقۀ کشمیر تحت اداره پاکستان بر شورشیان یورش بردند، اوج گرفت.

دهلی نو شبه نظامیان مستقر در کشمیر تحت ادارۀ پاکستان را متهم به حمله بالای یک قرارگاه نیرو‌های هندی کرد.

این حمله که در اوایل سپتمبر رخ داد منجر به کشته شدن هژده سرباز هندی شد.

هند و پاکستان پس از گرفتن استقلال از بریتانیا در سال ۱۹۴۷ میلادی، بر سر منطقۀ مورد مناقشۀ کشمیر تا کنون چندین بار با هم درگیر شده‌اند.

آن زمان کشمیر به دو بخش منقسم شد و هر بخش از جانب حکومت‌های پاکستان و هند اداره می‌شود.

یک سخنگوی وزارت دفاع هند می‌گوید، نیروهای هندی صبح روز شنبه زمانی که ملیشه‌های پاکستان در مرز بین‌المللی دو کشور در منطقۀ اخنورِ جمو و کشمیر آتش کشود، به پاسخ متقابل پرداخت. وی گفت؛ در این درگیری هر دو طرف از سلاح‌های کوچک و اتوماتیک بطور متناوب استفاده کردند.

اردوی پاکستان امروز در اعلامیه یی از تیراندازی نیرو‌های هندی در خط کنترول میان دو کشور خبر داده‌است.

هند همچنان گفته است که ملیشه‌های پاکستان روز جمعه در دو حوزۀ نوگم و پونچ به آتش پرداخته بودند.

هند و پاکستان بالای کشمیر مورد منازعه در سال ۲۰۰۳ به توافق آتش بس رسیدند.

نیرو‌های هندی ادعا دارند که روز پنجشنبه به ساحه تحت ادارۀ پاکستان داخل شده و سه تن از شورشیانی را به قتل رسانیدند که برای حملات در شهر‌های مختلف هند آمادگی می‌گرفتند. اما پاکستان مدعی است که نیروهای هندی درین حمله دو سرباز پاکستان را به قتل رسانده اند.

هند این عملیات را ده روز پس از آن انجام داد که شورشیان بر یک قرارگاه نظامی هند در اوری یورش برده و ۱۸ سرباز هند را به قتل رساندند. اما اسلام آباد این اتهام را رد می‌کند.

بر اساس بیانیۀ یک شب پیشتر وزارت خارجه پاکستان، بن کی مون سرمنشی سازمان ملل خواستار فوری پایان تشدید تنش و خشونت در منطقه بین هند و پاکستان شده‌است.

پاکستان می‌گوید که ملیحه لودهی نماینده دایمی این کشور در سازمان ملل متحد روز جمعه با بن کی مون در نیویارک ملاقات کرد و وی را در مورد تنش با هند در جریان قرار داد.

XS
SM
MD
LG