لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۱

آگاهان: در مورد مقرری‌ها به رئیس جمهور معلومات غلط داده‌ میشود


هیئت اداری ولسی جرگه و کارشناسان نظامی افغان می‌گویند، تیم کاری رئیس جمهور در اکثر موارد در باره مقرری‌های مهم به محمد اشرف غنی معلومات نادرست می‌دهند.

آنها می‌گویند، گماشتن افراد غیر مسلکی در پُست‌های مهم نظامی و امنیتی مشکلات جدی را در کشور بوجود آورده‌است.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه رهبری نادرست در نهادهای امنیتی را سبب بوجود آمدن مشکلات اخیر امنیتی در کندز، هلمند و برخی ولایات دیگر می‌داند.

آقای انعامی به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هر چند رئیس جمهور افغانستان برای آوردن اصلاحات در این بخش اراده جدی دارد اما برخی مشکلات نیز در برابر وی موجود است.

عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف انعامی منشی ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

"قاعده همین است، زمانیکه در بخش ساختن نظام رهبری اصلاح نباشد و توانایی را که قانون برای آن مشخص کرده تعینات صورت نگیرد با مشکلات روبرو می‌باشیم. هرگاه از این بخش در ولایات کندز، هلمند و یا دیگر ولایات مشکلات را دیده‌ایم ، اما اگر رئیس جمهور در این بخش قاطع باشد تا یک حدی موفق می‌شود اما در برابرش مشکلات وجود دارد."

رئیس جمهور غنی شام روز یکشنبه در یک بیانیه مفصل ویدیویی به صورت واضح گفت که بیشتر مشکلات امنیتی در ولایات ناشی از رهبری نادرست بوده‌است.

به گفته آقای غنی، مشکل اصلی این نیست که نیروهای امنیتی توان مقابله با مخالفان مسلح را دارند، بلکه به گفته وی مقرری‌هایغیر مسلکی در پُست‌های مهم امنیتی باعث بوجود آمدن مشکلات در کشور شده‌است:

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

"مشکلاتی که در جریان دو سال گذشته در ولایت‌های کندز، هلمند و ارزگان بوجود آمده‎است به این خاطر نیست که سربازان، افسران ما توان مقابله با دشمن را ندارند، بلکه بخاطری است که مسئولیت پُست‌های مهم به افراد غیر مسلکی سپرده شده‌است و به اساس ملاحظات غیر مسلکی در پُست‌های یاد شده تعیین شده‌اند."

در عین حال شماری از کارشناسان بخش نظامی می‌گویند که این تعیینات را رئیس جمهور انجام می‌دهد و مسئولیت بیشتر به خود وی بر می‌گردد.

شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین قوای مسلح افغانستان می‌گوید، تیم کاری رئیس جمهور در اکثر موارد در بخش مقرری‌هاگزارشات نادرست را به وی ارایه می‌کنند.

شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین قوای مسلح افغانستان
شیر محمد کریمی لوی درستیز پیشین قوای مسلح افغانستان

آقای کریمی گفت:

"بدبختانه این مشکل در ادارات موجود است، واقعیت‌ها به شکل که لازم است به رئیس جمهور پیشنهاد نمی‌شود بیشتر افرادیکه امسال و سال گذشته ترفیع کرده و جنرال شده‌اند، مطابق قانون نبوده‌است."

به گفته آقای کریمی هر چند رئیس جمهور شخصاً نمی‌تواند که در تقرری های هر بخش تحقیق کند اما لازم است که پس از این به کمک افراد شایسته و پاک مشکلات موجود در این بخش را برطرف سازد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG