لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

اشرف غنی: افراد دخیل در فساد به اندازۀ مخالفین مسلح خطرناک اند


رئیس جمهور افغانستان بار دیگر روی اصلاحات در ادارات حکومتی مخصوصاً ادارات امنیتی تأکید کرده‌است.

آقای غنی دیروز در اولین سخنرانی‌اش بعد از کنفرانس بروکسل گفت، زمان اصلاحات فرا رسیده و علیه کسانی اقدام جدی خواهد شد که مانع اصلاحات می‌شوند.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی دیشب‌اش در مورد اوضاع جاری امنیتی و اقتصادی کشور، روی نیاز اصلاحات در ادارات حکومتی مخصوصاً ادارت امنیتی تأکید نموده گفت، با کسانی برخورد قاطع خواهد شد که در برابر اصلاحات مقاومت می‌کنند یا در فساد و عملیات‌های مافیایی دست دارند.

رئیس جمهور غنی در سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت، جهانیان تعهد حمایت از افغانستان را کرده‌اند و حال نوبت اصلاحات داخلی است زیرا کمک‌های بین‌المللی به اقداماتی وابسته اند که حکومت افغانستان در کنفرانس بروکسل به جهانیان داده است.

آقای غنی تأکید کرد که اصلاحات در نظام تا زمانی عملی نخواهد شد که اصلاحات در ادارات دولتی وارد نشود و افزود که مبارزه علیه فساد به اندازۀ مبارزه علیه تروریزم دشوار است و گران تمام خواهد شد.

اشرف غنی: افراد دخیل در فساد مثل مخالفین مسلح خطرناک اند.
اشرف غنی: افراد دخیل در فساد مثل مخالفین مسلح خطرناک اند.

رئیس جمهور اشرف غنی که برای اولین بار بعد از جلسه بروکسل سخنرانی می‌کرد افراد دخیل در فساد را مثل مخالفین مسلح خطرناک خوانده گفت:

"خوب است در اینجا به مردم خود به صراحت بگویم که دشمنان تان تنها طالبان و داعشیان نیستند که با شما به صورت علنی اعلان جنگ داده و فرزندان شما را به قتل می‌رسانند. بلکه عناصر مفسد چه به شکل افراد و چه به شکل شبکه‌های فساد و قانون شکنی که در مقابل اصلاحات مقاومت می‎کنند، باعث بد نامی کشور در سطح بین‌المللی می‌شوند، با اقتصاد جرمی بر پیکر اقتصاد قانونی کشور ضربه می‌زنند، تاجران ملی را به بیرون بردن سرمایه‌شان از کشور وامیدارند و از عناصر مجرم حمایت می‌کنند، دشمنانی دیگری هستند که سرنوشت کشور را به تهدید گرفته اند."

رئیس جمهور افغانستان از اجراآت حکومت اش علیه فساد نیز یاد کرد و گفت، در دو سال گذشته شماری از منابع عمده فساد مسدود شده‌اند، میکانیزم ضد فساد ایجاد شده و اقدامات جدی برای مبارزه علیه فساد صورت گرفته است.

کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان
کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان

وی از ۱۵.۲ میلیارد دالر کمک‌های تعهد شده اجلاس بروکسل و هم بیش از ۲ میلیارد کمک بانک آسیایی یاد نموده گفت، این پول در چهار سال آینده برای انکشاف اقتصادی افغانستان مصرف خواهد شد ولی تأکید کرد این کشور برای همیش به کمک‌های بین‌المللی تکیه کرده نمی‌تواند.

رئیس جمهور غنی که به دلیل مشکلات جاری اقتصادی با انتقادات شدید اپوزیسیون مواجه است، خروج قوای بین‌المللی را دلیل اصلی رکود اقتصادی دانسته گفت، مردم افغانستان به همان دلیل با مشکلات اقتصادی مواجه شده‌اند.

در حالیکه جنگ‌ها در نقاط مختلف افغانستان به شمول هلمند و کندز شدت گرفته اند آقای غنی مسئول تلفات ملکی و قوای امنیتی مقامات را دانست که لیاقت ندارند و بر اساس مصلحت‌ها در پُست‌های نظامی گماشته شده‌اند. وی گفت، این وضعیت دیگر قابل تحمل نیست.

XS
SM
MD
LG