لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

اکسپرس تریبیون: طالبان با ایران روابط دیپلوماتیک را آغاز می‌کنند


رسانه‎های پاکستان از اقدام طالبان برای تحکیم روابط با ایران گزارش داده‎اند.

روزنامه اکسپرس تریبیون می‎نویسد، طالبان افغان مولوی نیک محمد را به حیث نماینده شان در ایران تعیین کرده‎اند.

در یک گزارشی‎که به نقل قول از یک مقام طالبان که از افشای نامش خودداری کرده‎است، روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان می‎نویسد، طالبان افغان به خاطر تحکیم روابط با ایران یک نماینده شان را در آن کشور تعیین کرده‎اند.

در این گزارش از مولوی نیک محمد نام گرفته می‎شود که گویا به حیث نماینده طالبان در ایران تعیین شده‎است.

تصور می‎شود این مقام طالب که از وی نام گرفته نشده از ایران برگشته و به رسانه‎های پاکستان گفته‎است که مولوی نیک محمد بطور متواتر به ایران سفر می‎کند.

ولی مقامات سابق طالبان این گزارش‎ها را رد کرده می‎گویند، مولوی نیک محمد از صفوف طالبان خارج شده‎است و با آن‎ها ارتباط ندارد.

اکبر آغا: طوری‌که شنیده‎اید، مولوی نیک محمد یکی از آن افرادی بود که با طیب آغا و عزیزالرحمن استعفی کردند. من تا حد زیاد گپ‎های اکسپرس تریبیون را تائید نمی‎کنم.
اکبر آغا: طوری‌که شنیده‎اید، مولوی نیک محمد یکی از آن افرادی بود که با طیب آغا و عزیزالرحمن استعفی کردند. من تا حد زیاد گپ‎های اکسپرس تریبیون را تائید نمی‎کنم.

ولی سید اکبر آغا یک مقام سابق طالبان که با رهبران این گروه روابط نزدیک دارد، با رد این گزارش‎ها در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"طوری‌که شنیده‎اید، مولوی نیک محمد یکی از آن افرادی بود که با طیب آغا و عزیزالرحمن استعفی کردند. من تا حد زیاد گپ‎های اکسپرس تریبیون را تائید نمی‎کنم. چون مولوی نیک محمد استعفی کرد و تا هنوز نشنیده‎ام که دوباره در صفوف طالبان داخل شده باشد.

من چندی قبل قطر رفته بودم، او را دیدم در قطر بود. ولی گوشه نشین و در شورای طالبان نبود. من خودم تا حد زیاد این گپ را تائید نمی‎کنم."

سید اکبر آغا می‎گوید، برخی‎ها با پخش این‎گونه خبرها می‎خواهند به شکلی از اشکال گروه طالبان را به یک طرف وابسته بسازند.

طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته‎اند.

مولوی نیک محمد قبل از سقوط رژیم طالبان به حیث رئیس معارف کندهار کار می‎کرد، بعد هم به حیث نماینده طالبان در دفتر قطر تعیین شده بود.

روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان با نقل قول از این مقام طالبان که از افشای نامش خودداری شده، همچنان نوشته است:

"ما برای کشورهای دیگر به شمول آسیای مرکزی نیز نماینده تعیین کرده و با روسیه روابط خود را بیشتر ساخته‎ایم."

در سال جاری میلادی یک هیئت طالبان به دعوت چین به پیکنگ سفر کرد. آژانس خبری رویترز با نقل از یک مقام طالبان نوشته‎است که این هیات به رهبری شیر محمد عباس ستانکزی از هژدهم تا ۲۲ جولای در پیکنگ بود و با مقامات چینایی در مورد وضعیت افغانستان و حضور ارتباع خارجی در این کشور صحبت کرده‎است.

سال گذشته نماینده خاص چین برای افغانستان گفته بود، کشورش طالبان را به مثابه یک نیروی بزرگ سیاسی در افغانستان می‎بیند.

تا اکنون اجلاس چهار جانبه صلح افغانستان به اشتراک افغانستان، چین، امریکا و پاکستان پنج بار در کابل و اسلام آباد تدویر جلسه کرده، ولی ظاهراً دستاوردهای قابل ملاحظه نداشته‎است.

بر اساس گزارش‎ها با به وجود آمدن تهدیدهای ناشی از داعش و باقی ماندن نیروهای بین المللی به رهبری امریکا برای مدت طولانی در افغانستان، دلایلی خوانده می‎شود که ایران خواهان داشتن روابط با طالبان شده‎است.

XS
SM
MD
LG