لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان متوقف شده‌است


روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان که با همکاری UNHCR صورت می‎گرفت، برای سه ماه متوقف شده‌است.

خانم دنیا اسلم سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهند‎گان در اسلام آباد در صحبت با رادیو آزادی، روند بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان را در این اواخر بی‎سابقه خواند.

UNHCR برای هر فردیکه بگونه داوطلبانه از پاکستان به افغانستان بازگشت کند، چهار صد دالر می‎پردازد.

خانم دنیا اسلم گفت، با بازگشت بی سابقه مهاجرین افغان از پاکستان، ملل متحد روزانه دو اعشاریه دو میلیون دالر به مهاجرین می‎پرداخت که باعث شد تا این اداره با کمبود پول مواجه شود.

دنیا اسلم: این اداره روزانه دو اعشاره دو ملیون دالر مصرف داشت که بی سابقه بود و از همین لحاظ با کمبود پول مواجه شد.
دنیا اسلم: این اداره روزانه دو اعشاره دو ملیون دالر مصرف داشت که بی سابقه بود و از همین لحاظ با کمبود پول مواجه شد.

او افزود:

"از ماه جولای بدینسو مهاجرین افغان به تعداد زیاد آماده بازگشت به افغانستان شدند، روزانه حدود ۵ هزار تا ۵ و نیم هزار تن از روند بازگشت داوطلبانه به کمک UNHCR به افغانستان رفتند که به هر تن ۴۰۰ دالر پرداخت شد و این اداره روزانه دو اعشاره دو ملیون دالر مصرف داشت که بی سابقه بود و از همین لحاظ با کمبود پول مواجه شد این وقفه می‎تواند به UNHCR فرصت دهد تا از کشورهای کمک کننده تقاضای پول نماید."

به گفته خانم اسلم، روند بازگشت مهاجرین از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل از اول دسمبر الی ۲۸ فبروری متوقف خواهد بود و در صورتی‎که خانواده‎ها بگونه داوطلبانه در این مدت سه ماه بازگشت می‎کنند، پول بدست نخواهند آورد.

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین در اسلام آباد می‎گوید، از ماه جولای سال جاری تا کنون سه صد و هفتاد و یک هزار مهاجر افغان بگونه داوطلبانه از پاکستان به افغانستان بازگشت کرده‎اند.

پیش از این وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفت، بازگشت مهاجران راجستر شده افغان از پاکستان، به تأخیر افتاده‎است.

میاخیل: خواست ما اینست که نخست باید مشکلات موجود سر راه مهاجران افغان در این کشور حل گردد.
میاخیل: خواست ما اینست که نخست باید مشکلات موجود سر راه مهاجران افغان در این کشور حل گردد.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت به رادیو آزادی گفت، خواست حکومت افغانستان اینست که این پروسه تا سال آینده میلادی تمدید شود.

او افزود:

" تأخیر در بازگشت مهاجران افغان از پاکستان هم تصمیم یک جانبه پاکستان بوده‎است، خواست ما اینست که نخست باید مشکلات موجود سر راه مهاجران افغان در این کشور حل گردد یعنی برای آنان تا سال ۲۰۱۷ میلادی وقت داده شود."

به گفته وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، از آغاز سالروان تا کنون هشت صد هزار مهاجر افغان از پاکستان و ایران به کشور بازگشت کرده‎اند.

بر اساس گزارش‎ها، پس از افزایش تنش‎های سیاسی میان کابل و اسلام آباد، آزار و اذیت پولیس و برخورد نامناسب مقامات پاکستانی با مهاجرین افغان نیز افزایش یافت.

بر اساس احصایه کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین، در حال حاضر حدود یک ملیون و پنجصد هزار مهاجر افغان با داشتن اسناد قانونی اقامت در پاکستان مستقر اند در حالیکه ۵۰۰ هزار تن دیگر بدون داشتن مدرک در آن‎جا زند‎گی می‎کنند.

XS
SM
MD
LG