لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۹

خواست کابل از تهران و اسلام آباد در مورد برگشت مهاجرین افغان


شماری از مهاجرین افغان در پاکستان که می‌خواهد به کشور شان بر گردند.
شماری از مهاجرین افغان در پاکستان که می‌خواهد به کشور شان بر گردند.

اجلاس دیروز در ژینو به ابتکاری کمشنری عالی سازمان ملل متحد به هدف رفع مشکلات افغانان مهاجر در ایران و پاکستان وهمچنان شیوه برگشت آنها به کشور شان، برگزار شده بود.

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در این نشست از دو کشور همسایه خواست تا با افغانان پناهنده مطابق قوانین بین‌المللی رفتار انسانی و دوستانه کنند و آنها را با زور و فشار مجبور به ترک آن کشور‌ها نه کنند.

عبدالله عبدالله به اشتراک کنندگان این اجلاس چهار جانبه گفت، هر چند خدمات اساسی در برابر این پناهندگان و تکمیل نیازمندهای اولیه آنها در اولویت کار حکومت افغانستان قراردارد، اما او از حکومت‌های میزبان خواست که روند برگشت این پناهندگان را به کشور شان، به طور داوطلبانه و به تدریجتنظیم نمایند.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

او افزود:

"من می‌خواهم که به همه جوانب اشتراک کنندۀ این نشست پیشنهاد کنم که از همه اقدامات ممکن برای عملی کردن موافقتنامه که بین ما در ارتباط به برگشت دادن داوطلبانۀ پناهندگان افغان صورت گرفته، استفاده کنند تا برگشت آنها، پایدار، داوطلبانه و با شرایط مصون صورت گیرد."

عبدالله عبدالله اضافه کرد، به پناهندگان افغان باید زمانی کافی داده شود که در کشورهای میزبان امور تجارتی و مالیشان را با فرصت تمام انجام دهند و با اطمینان به کشور‌شان برگردند.

رئیس اجرائیه به ضرب الاجل تعیین شده برای اخراج پناهندگان افغان از سوی حکومت پاکستان اشاره کرده گفت، این ضرب الاجل باید تمدید شود.

کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران در نشست دیروز در اشاره به کمک‌های کشورها در اجلاس بروکسل به افغانستان گفت، با این کمک‌ها و عملی کردن پلان ملی صلح و پیشرفت در افغاننستان، زمینه مناسب برای زندگی مهاجران برگشته به افغانستان فراهم می‌شود.

فلیپو گراندی در ادامه صحبت خود از حکومت‌های ایران و پاکستان خواست تا در روشنی قوانین و قرارداد‌های بین‌المللی با مهاجران افغان رفتار کنند.

در این میان عبدالقادر بلوچ وزیر امور مهاجران پاکستان گفت، کشورش در برگشتاندن افغانان پناهنده با حکومت افغانستان همچو یک همکار رفتار می‌کند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان که در این نشست حضور داشت، در مورد تعهدات وزیر مهاجرین پاکستان گفت:

"وزیر مهاجرین پاکستان گفت که حکومت‌اش اخراج پناهندگان افغان را بر اساس موافقه دو جانبه با حکومت افغانستان انجام می‌دهد و بدون هماهنگی حکومت افغانستان این کار را انجام نداده است. دوم اینکه، حکومت از شروع ماه دسمبر تا شروع ماه مارچ سال ۲۰۱۷میلادی به خاطر زمستان عجالتاً اخراج پناهندگان را متوقف می‌کند و بعد از آن این روند از سر گرفته خواهد شد."

حسین ذولفقار معاون وزیر امور داخله ایران که به نمایندگی از کشورش در این اجلاس اشتراک کرده بود، گفت که تهران از چندین دهه به این سو از افغانان مهاجر در آن کشور میزبانی کرده‌است. اما اکنون از ادارات و نهادهای بین‌المللی می‌خواهد که در تنظیم کردن این پناهندگان کمک کنند. زیرا به گفته وی حکومت ایران به تنهایی نمی‌تواند شرایط لازم را برای افغانان مهاجر مهیا کند.

اجلاس چهار جانبه در ارتباط به مهاجران افغان در پاکستان و ایران در زمانی برگزار می‌شود که در ماه‌های اخیر شرایط زندگی برای افغانان مهاجر در پاکستان و ایران دشوار شده‌است.

بر اساس ارقامی که از سوی کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین به نشر رسیده، بازگشت افغانان مهاجر از پاکستان به وطن‌شان بی‌سابقه بوده‌است.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان که یکی از اشتراک کنندگان اجلاس چهار جانبه بود، گفت که در این نشست فیصله شد که برای رفع مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان نشست سه جانبه دیگر در ظرف بیست روز آینده برگزار شود.

سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان

وی افزود:

"قرار شد که تا بیست و یا بیست و پنج روز نشست سه جانبه دیگر در پاکستان برگزار شود، تا وضعیت فشار که فعلاً بالای پناهندگان افغان در پاکستان وارده شده بررسی گردد."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان گفت، شمار مهاجرین افغان که در سال جاری از پاکستان، ایران و اروپا دوباره به کشور‌شان بر می‌گردند، امکان دارد به یک میلیون تن برسد. از سوی هم شماری بیجا شدگان داخلی رو به افزایش اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG