لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

چین از طریق یک راه اقتصادی جهان را به هم وصل می‌کند


چین از طریق «یک راه یک کمربند اقتصادی» می‎خواهد جهان را بطور بی‌سابقه با هم وصل کند.

این کمربند که "یک راه یک کمربند" نام نهاده شده از خشکه و آب عبور می‎کند، آسیا و اروپا را با هم وصل نموده و به قاره افریقا می‌رسد.

این پروژۀ چین برای کشورهای آسیای میانه چی اهمیت دارد؟

ملیاردها تن از این پروژه بزرگ اقتصادی بهره خواهند برد و چین با اعمار آن می‎خواهد آسیا و اروپا را با هم وصل نموده، آن را به قاره افریقا تمدید کند.

از جمله این ملیاردها تن حدود ۶۵ میلیون آن در کشورهای آسیای میانه زنده‎گی می‎کنند.

پروژه "یک راه یک کمربند" برای کشورهای این منطقه چی اهمیت دارد؟

دیوید لیویس (David Lewis) استاد پوهنتون ایکستر بریتانیا و کارشناس آسیای میانه می‎گوید، این پروژه چین که حدود یک تریلیون دالر ارزش سرمایه‌گذاری آنست، به حدود ۴۴ کشوری امتداد می‎یابد که حدود بیش از نصف نفوس جهان در آن زنده‎گی می‎کنند.

یکی از مراکز ترانسپورتی چین
یکی از مراکز ترانسپورتی چین

به گفته دیوید لیویس "یک راه یک کمربند" پروژه واقعاً بی‌سابقه بوده، ابتکار شی جین پینگ رئیس جمهور چین است و رهبری این کشور به تطبیق آن تعهد کرده‎اند.

در این پروژه مساعدت به کشورهای آسیای میانه بطور خاص شامل است و حکومت‎های آسیای میانه هم به این کمک‎ها علاقه‌مندی دارند.

در آسیای میانه کارهای این کمربند اقتصادی از قبل آغاز شده‎است.

پایپ لاین تیل قزاقستان، پایپ لاین گاز ترکمنستان و شاهراه‌ها از استقامت چین به قزغزستان و تاجکستان بخشی از این پروژه‎اند، حتی بخش‎های از این پروژه در سال ۲۰۱۳ میلادی زمانی تکمیل شد که چین برای نخستین بار مسئله کمربند اقتصادی را مطرح کرد.

اروزبیک خبرنگار و محقق قرغزی مقیم ژینو می‎گوید در سال ۲۰۱۳ میلادی تجارت چین با پنج کشور آسیای میانه به پنجاه مبلیارد دالر رسید، در حالیکه تجارت این کشورها در همان سال با روسیه صرف ۳۰ میلیارد دالر بود.

تجارت چین با آسیای میانه همزمان با ضعف اقتصادی و کاهش سرمایه‌گذاری روسیه، افزایش یافت.

در فبروری سال جاری میلادی نخستین خط تجارتی ریل چین با عبور از قرغزستان و ترکمنستان به تهران رسید، همچنان در ماه سپتامبر نخستین خط ریل چین از قزاقستان و اوزبکستان گذشت و به افغانستان رسید.

قرار است یک بخش از این راه اقتصادی با عبور از مناطق شمال ایران به ترکیه امتداد یابد.

خط آهن
خط آهن

با آنکه کشورهای آسیای میانه با بهره برداری از این پروژه با دسترسی به خلیج فارس و بحیره مدیترانه صادرات‌شان را افزایش خواهند داد، ولی کشورهای آسیای میانه از تأثیرات منفی آن نیز متأثر خواهند شد.

به گفته دیوید لیویس، در زمینه مهاجرت چینایی‎ها به آسیای میانه نگرانی‎های وجود دارد.

گفته می‎شود شرکت‎های چینایی می‎خواهند افراد خودشان را به کار بگمارند و کارگران را با خود بیاورند.

دیوید لیویس می‎گوید، به این ترتیب به کارگران و متخصصان محلی نیاز نخواهد بود.

در این زمینه به پروژه‎های تیل چین در قرغزستان و سرک سازی‎های این کشور در تاجکستان و قرغزستان اشاره می‌شود که در آن صرف کارگران چینایی و یا هم یکجا با کارگران محلی مصروف کار اند.

زمانیکه کارگران چینایی به آسیای میانه بیایند، کارگران محلی مجبوراً به روسیه خواهند رفت.

علاوه بر این نکته، نگرانی‎های هم در عرصه محیط زیست و محیط کاری نیز وجود دارد و شرکت‎های چینایی در آسیای میانه شهرت خوب ندارند.

طور مثال فابریکه‎های سمت سازی که توسط چین در قرغزستان و تاجکستان ساخته شده‎است به نام فابریکه‎های کثافات یاد می‎شود که بالای محیط زیست و مردم محل تأثیرات ناگوار داشته‌است.

XS
SM
MD
LG