لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۹

میاخیل: پروسه توزیع زمین برای عودت کنندگان جریان دارد


وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید، هر چند در یک سال نزدیک به شش صد هزار مهاجر افغان از پاکستان عودت کرده‌اند، اما زمین تنها برای آنانی توزیع می‌شود که واجد شرایط باشند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، پروسه توزیع زمین بدون کابل و ننگرهار در برخی ولایت‌های دیگر نیز عملاً ادامه دارد.

میاخیل: پروسه توزیع زمین بدون کابل و ننگرهار در برخی ولایت‌های دیگر عملاً ادامه دارد
میاخیل: پروسه توزیع زمین بدون کابل و ننگرهار در برخی ولایت‌های دیگر عملاً ادامه دارد

وی گفت:

"حکومت صد میلیون افغانی را برای کمک به عودت کنندگان اختصاص داده و بر علاوه آن برای سرپناه نیز تدابیر دارد، در ننگرهار سی هزار نمره در نظر گرفته شده‌است. پروسه توزیع زمین همین اکنون در برخی ولایت‌ها جریان دارد و افغان‌های عودت کننده که مستحق شناخته شوند برای‌شان یک نمره زمین توزیع می‌شود."

به گفته وی در حال حاضر مهاجرین که دارنده کارت مهاجرت هستند هر یک از اعضای خانواده‌شان مبلغ چهارصد دالر را از سوی کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین یا یو ان ایچ سی آر دریافت می‌کنند.

وی می‌گوید، افرادیکه ثبت و راجستر UNHCR نیستند، بر علاوه اینکه حکومت برای هر یک آنان ۳۳۵۰ افغانی می‌پردازد، برخی از بخش‌های دیگر سازمان ملل متحد نیز با آنان کمک می‌کند.

اما عودت کنندگان افغان از پاکستان با فرارسیدن فصل زمستان از سردی هوا، نبود سرپناه و امکانات رنج برده می‌گویند که نسبت به آینده خود و اطفال‌شان نگران اند.

ظاهر خان و شوقی رحمن دو تن از این عودت کنندگان در صحبت با رادیو آزادی مشکلات ‌شان را چنین بیان کردند:

"آیا اطفال ما برای حلال شدن آمده اند؟ افراد زورمند صاحب زمین می‌شوند اما فردی مثل من سرپناه ندارد."

"حالا که آمده ایم نه مکتب است و نه امکانات دیگر، برای ما گفتند که نمره می‌دهیم اما حالا هیچ چیزی نیست."

در عین حال عمران و موسی دو تن از اطفال عودت کننده که بجای رفتن به مکتب برای به دست آوردن لقمه نانی به خانواده‌های‌شان دست فروشی می‌کنند، مشکلات‌ شان را چنین بیان کردند:

"ما فقیر هستیم توان درس و تعلیم را نداریم، گل می‌فروشم، سرگردان استم گاهی نان داریم و گاهی هم نه."

"بولانی می‌فروشم تا برای زمستانم بوت بخرم."

شماری از افغان های که از پاکستان به کشور شان عودت کرده اند.
شماری از افغان های که از پاکستان به کشور شان عودت کرده اند.

این افراد می‌گویند، اگر حکومت سهولت‌ها و زمینه تعلیم را برای اطفال‌شان فراهم نکند، ممکن در آینده، اطفال آنان راه نادرست را در پیش گرفته و برای حکومت به درد سر بزرگتر مبدل شوند.

در عین حال مقامات ایالت خیبر پشتونخوا نیز تصمیم‌ شان را در قبال مهاجرین افغان فاقد اسناد تغییر داده‌اند.

آنان گفته اند که مهاجرین افغان برای یک ماه دیگر تا زمانیکه تصمیم اساسی در مورد‌ شان اتخاذ شود می‌توانند در آنجا بود و باش کنند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG